Strategie firm deweloperskich 2011
2011-01-01 00:05
Przeczytaj także: Spółki deweloperskie: wyniki III kw. 2010
Finansowanie
Dla deweloperów kluczowe pozostaną dwa źródła finansowania inwestycji: środki własne czyli gotówka (deweloper musi mieć jej 2-3 razy więcej niż przed 2008 rokiem by rozpocząć inwestycję) oraz kredyty bankowe. Nie ma większych szans by udało się przekonać klientów do prefinansowania rozpoczynanych inwestycji, zwłaszcza w kontekście przygotowywanych przez rząd zmian regulacyjnych, mających na celu ochronę pieniędzy klientów w przypadku bankructwa dewelopera (konta depozytowe, kontrola banku nad finansami projektu).
Natomiast poważnymi strumieniami zasilającymi branżę w nowe środki, co do tej pory działo się w ograniczonym zakresie, będą emitowane przez spółki deweloperskie obligacje korporacyjne (zachęca do tego powstanie rynku Catalyst, gdzie prowadzone jest obrót tego typu papierami), środki z inwestycji prywatnych osób oraz pieniądze pochodzące z zamkniętych funduszy nieruchomościowych.
Ceny
Oczekuje się, że polityka cenowa deweloperów będzie w przyszłym roku zmierzała w kierunku delikatnego ich podnoszenia kosztu metra kwadratowego.
Zdaniem ekspertów są ku temu dwa zasadnicze powody. Pierwszy - wzrost kosztów pracy (usług budowlanych) oraz materiałów o 10-15 proc., który obserwujemy już od paru miesięcy. Wynika on ze wzrostu popytu na tym rynku m.in. z powodu otwarcia furtki dla polskich firm w Niemczech i Austrii. Drugi - to podnoszenie cen przez deweloperów wraz ze stopniem zaawansowania projektu i spadku ryzyka niepowodzenia inwestycji.
Marże
Realizowane przez deweloperów marże będą zależeć od segmentu, w którym działają. Najwyższych - w przedziale 50-70 proc. - należy się spodziewać w przypadku sprzedaży najbardziej rentownych inwestycji apartamentowych w ekskluzywnych lokalizacjach. Marże w granicach 30 proc. będą osiągać firmy budujące apartamenty i mieszkania wakacyjne. Najniższe marże - 20 proc. - realizowane będą w segmencie mieszkań standardowych w klasie ekonomicznej. Takiej strategii w zakresie marż towarzyszyć będzie, obserwowane już w 2010 roku, ograniczanie wydatków na marketing i skromniejsze upusty cenowe, które dotyczyć będą głównie drogich lokali (w tym przypadku mogą sięgać 20-30 proc. pierwotnej ceny).
Nowe nisze rynkowe
Będzie można zaobserwować intensyfikację zjawiska wchodzenia deweloperów, zwłaszcza mniejszych, w nowe nisze rynkowe w mieszkalnictwie.
Zdaniem ekspertów atrakcyjne staną się projekty typu: mieszkania na wynajem, akademiki, apartamenty wakacyjne, rewitalizacja starych kamienic, budowa wielorodzinnych podmiejskich willi. W zakresie budowy apartamentów wakacyjnych obserwować będziemy nową jakość tego typu projektów, w których już “obowiązkowo” znajdowywać się będą - spa, fitness, klub/restauracja, basen.
Przeczytaj także:
Rynek mieszkaniowy - fakty i mity
oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl