eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyRośnie optymizm MSP

Rośnie optymizm MSP

2004-10-01 00:29

Wyniki czwartej edycji badania MSI potwierdzają, że powoli rośnie optymizm polskich przedsiębiorców z sektora MSP (małych i średnich przedsiębiorstw). W minionym kwartale wartość wskaźnika wyniosła 1,73 i była nieznacznie wyższa w stosunku do poprzedniego okresu. Wskaźnik jest barometrem nastrojów i oczekiwań właścicieli polskich firm, co do potrzeby wprowadzania rozwiązań IT.

Przeczytaj także: Nadal rośnie optymizm polskich MSP

Wyniki czwartej edycji badania pokazują umiarkowany optymizm polskich małych i średnich przedsiębiorców. W minionym kwartale wartość MSI wyniosła 1,73. Oznacza to stabilizację na poziomie nieco wyższym w stosunku do wyniku poprzedniej edycji badania, kiedy jego wartość wyniosła 1,72. Zwiększony optymizm przedsiębiorców jest prawdopodobnie skutkiem coraz lepszych wyników krajowej gospodarki, stopniowego oswajania się Polaków z członkostwem w UE i - co bardzo ważne – uodpornienia na zawirowania polityczne w kraju.

Stan zasobów IT w małych i średnich firmach charakteryzuje się nadal niewielkimi zmianami: w badanym okresie blisko ¾ firm nie inwestowało w techniki informacyjne. Nadal spora grupa przedsiębiorców uważa, że zasoby IT nie mają istotnego wpływu na zwiększenie przychodów ich firm. Natomiast wzrósł udział przedstawicieli MSP twierdzących, że informatyka przyczyniła się do zmniejszenia kosztów ich działalności. Coraz wyraźniej widoczna jest tendencja do dystansowania się przedsiębiorców od bieżących wydarzeń politycznych i ekonomicznych. Uważają oni, że zjawiska te nie mają istotnego wpływu na kondycję ich firm.

"Na podstawie analizy wyników czterech edycji MSI można założyć, że wszystkie firmy biorące udział w badaniu inwestowały w ciągu ostatniego roku w zasoby IT, ale żadna z nich nie robiła tego nieprzerwanie. Oznacza to, że każde z przedsiębiorstw na przestrzeni roku miało okresy większej lub mniejszej aktywności inwestycyjnej, ale żadne z nich nie zapomniało o wadze technologii informacyjnych w prowadzeniu biznesu" – powiedział Tomasz Kulisiewicz, analityk polskiego rynku teleinformatycznego.

Z badania wynika również, że w przyszłym kwartale można się spodziewać wzrostu popytu na sprzęt i usługi IT. Jeśli przewidywania te znajdą odzwierciedlenie w rzeczywistości, można oczekiwać znacznego ożywienia na rynku IT.

Obecna edycja badania wykazała, że ¾ polskich małych i średnich przedsiębiorstw ma witryny internetowe, ale tylko nieco ponad połowa z nich wykorzystuje je w sposób aktywny. Oznacza to, że blisko pięćdziesiąt na sto firm nie istnieje aktywnie w Internecie lub posługuje się swoją witryną wyłącznie do celów informacyjnych. W ten sposób nie wykorzystują one możliwości biznesowych, stwarzanych przez aktywne formy korzystania z Internetu.

"Wyniki czwartej edycji badania MSI pozwalają z optymizmem spojrzeć w przyszłość branży IT w Polsce. Wskaźnik MSI w minionym kwartale był jednym z najwyższych, z jakimi mieliśmy do czynienia do tej pory. Pozostaje mieć nadzieję, że prognozy tworzone na podstawie poziomu wskaźnika sprawdzą się i będziemy mieli do czynienia ze znacznym ożywieniem polskiej branży informatycznej" – powiedział Artur Rybka, Small Business Segment Manager w polskim oddziale Microsoft.

Badanie prowadzone jest od listopada 2003 r. przez specjalistów z Zakładu Gospodarki Informacyjnej i Społeczeństwa Informacyjnego Szkoły Głównej Handlowej oraz analityków branży informatycznej, a finansowane przez polski oddział firmy Microsoft.

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: