Technologie komunikacyjne wdrażane z ostrożnością
2011-01-03 00:10
Dział Motorola Solutions firmy Motorola, Inc. zaprezentował wyniki badań nad przyszłym użyciem technologii komunikacyjnych w regionie EMEA. Główny wniosek wynikający z badania brzmi: "choć firmy z entuzjazmem odnoszą się do nowych technologii, które obiecują wzrost produktywności, to nie spieszą się z ich wdrażaniem i wolą zaczekać, aż rozwiązania te będą szerzej stosowane".
Przeczytaj także: Polskie firmy a marketing w wyszukiwarkach
Zaledwie 19 proc. firm uważa się za „innowatorów” wdrażających technologie jako pierwsi w swoich sektorach. Najwięcej firm zalicza siebie do grona „wczesnych nabywców” (22 proc.) lub „wczesnej większości” (30 proc.). Zaledwie 7 proc. uznaje siebie za „opieszałych” we wdrożeniach.Jeśli chodzi o źródła inspiracji w odniesieniu do stosowania nowych rozwiązań technologicznych, branża mediów i komunikacji jest postrzegana jako najbardziej innowacyjna (37 proc.), a kolejne miejsca zajmują sektor wytwórczy (28 proc.) oraz transport i logistyka (23 proc.).
Choć wyniki badań wskazują na ostrożne podejście do inwestycji w technologie, pojawia się w nich kilka interesujących statystyk dotyczących specyficznych wdrożeń technologii:
NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE:
- Przeważająca większość przedsiębiorstw w regionie EMEA wykorzystuje sieci WLAN (84 proc.), komputery mobilne (81 proc.) oraz technologię VoIP (69 proc.). Ponad połowa respondentów (52 proc.) stwierdziła, że ich firmy korzystają z bezprzewodowego dostępu do internetu na zewnątrz budynków.
- Urządzenia RFID są używane przez niemal jedną czwartą firm objętych sondażem (23 proc.).
- Nowe technologie cieszą się dużą popularnością: 49 proc. respondentów używa technologii komunikacji zunifikowanej, 47 proc. — cloud computing, a 40 proc. — wideo wysokiej jakości. Co ciekawe, 40 proc. firm używa korporacyjnych sieci społecznościowych, a 27 proc. — urządzeń sterowanych głosem.
- Spośród firm, które obecnie nie wdrażają tych rozwiązań, 33 proc. nie jest zainteresowane używaniem cloud computing w ciągu następnych pięciu lat, a 22 proc. nie zamierza wdrażać komunikacji zunifikowanej. Jest to przykładem trendu „poczekamy, zobaczymy”.
- W Arabii Saudyjskiej niemal połowa respondentów wskazuje wyższą produktywność biznesową jako największą korzyść. W przypadku duńskich firm kluczowe znaczenie ma większa efektywność środowiskowa.
- Różnice regionalne: wyniki badań pokazują wyższy stopień wykorzystania komunikacji zunifikowanej we Włoszech (63% proc.), Arabii Saudyjskiej (64 proc.) i Hiszpanii (61%). Sondaż sugeruje mniejszą popularność tej technologii w Holandii (26 proc.) i we Francji (35%).
- Wysoki poziom wdrożeń mediów społecznościowych. 40 proc. respondentów używa korporacyjnych technologii społecznościowych, co sugeruje, że wykraczają one poza sferę towarzyską i zaczynają mieć rzeczywisty wpływ na środowisko pracy.
„Wyniki badań sugerują, że dostawcy technologii muszą skupić się na biznesowym uzasadnieniu nowych wdrożeń, zamiast po prostu podkreślać cechy i korzyści. W bieżącym klimacie ekonomicznym widać zrozumiałą ostrożność inwestorów, która bez wątpienia zniechęca do wypróbowywania nowych rozwiązań. Postępy w mobilnym przetwarzaniu danych, sieciach bezprzewodowych, VoIP i cloud computing mogą zapewnić znaczne, natychmiastowe korzyści klientom, którzy mają odwagę w nie zainwestować. Trzeba jednak przekonać ich, że decyzja ta przyniesie pokaźny zwrot z inwestycji”, powiedział Marco Landi, wiceprezes ds. dystrybucji w regionie EMEA, Motorola Solutions.
Informacje o badaniu
Sondaż, który na zlecenie Motoroli przeprowadziła firma IDC, objął 267 przedsiębiorstw z krajów regionu EMEA: Francji, Niemiec, Włoch, Holandii, Norwegii, Rosji, Arabii Saudyjskiej, Republiki Południowej Afryki, Hiszpanii, Szwecji i Wielkiej Brytanii.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
badania firm, badania przedsiębiorców, nowe technologie, technologie komunikacyjne