Outsourcing w Polsce 2010 i prognozy 2011
2010-12-31 13:17
Przeczytaj także: Firmy paliwowe i energetyczne a outsourcing
Bariery rozwoju
Ustawodawstwo
Polskie ustawodawstwo w wielu obszarach jest sformułowane w sposób, który skutecznie ogranicza możliwości firm outsourcingowych. Nadal istnieje wiele przepisów, które wymagają zdecydowanych zmian, są to np. ustawy dotyczące księgowości, branży bankowej, sposobu przyznawania grantów, korzystania z pomocy unijnych w zakresie dofinansowania szkoleń pracowniczych i wiele innych. Proces dostosowywania polskiego prawa do wymogów rynku został jednak w tym roku rozpoczęty. W październiku rząd przyjął propozycję nowelizacji prawa bankowego w zakresie outsourcingu. Projekt zmian zakłada m.in. możliwość podoutsourcingu, czyli zlecania przez dostawcę outsourcingowego zadań kolejnemu podmiotowi w określonym przez ustawę zakresie, złagodzenie przepisów dotyczących kontroli KNF, ułatwienia dla zagranicznych firm outsourcingowych oraz likwidację ograniczeń zawierania przez banki umów ze spółkami cywilnymi. Są to pozytywne zmiany, jednak patrząc na przepisy związane z outsourcingiem wciąż są one zbyt skromne.
- Z uwagą przyglądamy się posunięciom legislacyjnym dotyczącym outsourcingu. Zmiany, na które czekamy to przede wszystkim generalne uproszczenie, odformalizowanie i ustabilizowanie prawa - mówi Radosław Nożykowski, z kancelarii prawnej Baker &McKenzie Gruszczyński i Wspólnicy, ekspert Instytutu Outsourcingu
Ograniczona wiedza
Mijający rok był czasem intensywnej edukacji i promocji rynku. Instytut Outsourcingu, fundacja zrzeszająca sektor BPO w Polsce zrealizował szereg aktywności mających na celu poszerzenie wiedzy na temat tego, czym jest outsourcing i jakie korzyści płyną z jego stosowania. Takimi inicjatywami były konferencje, wydanie profesjonalnych publikacji czy uruchomienie portalu wiedzy o outsourcingu. Wiedza polskich firm na temat outsourcingu sukcesywnie się zwiększa, ale nadal nie jest wystarczająca.
- Dzięki działaniom popularyzującym ideę outsourcingu i tłumaczącym sens jego funkcjonowania przedsiębiorcy zaczynają rozumieć na czym polegają zalety tego narzędzia. Jednak droga do pełnego wykorzystania jego atutów i możliwości jest trudniejsza niż się spodziewaliśmy. Popyt na zaawansowane usługi nadal jest generowany głównie przez firmy z kapitałem zagranicznym. Teraz czas na to by i polskie firmy skorzystały z tego rozwiązania. To będzie główne zadanie Instytutu Outsourcingu na 2011 – mówi Konrad Rochalski, Prezes ArchiDoc i ekspert Instytutu Outsourcingu
Badania pokazują, że nadal najważniejszym argumentem dla rodzimych przedsiębiorców okazują się być profity finansowe, a nie wzrost innowacyjności i efektywności. Według badań Ipsos wykonanych na zlecenie ArchiDoc, dla 80% ankietowanych redukcja kosztów jest argumentem, który decyduje o podjęciu współpracy z outsourcerem (badania dla CWS Boco).
- Outsourcing jest źródłem przewagi konkurencyjnej, gdyż daje przedsiębiorcom dostęp do najwyższej klasy specjalistów, posiadających doświadczenie i know-how w obsłudze okreslonych procesów. To dlatego firmy świadczące usługi biznesowe często nazywane są ośrodkami kompetencji i innowacji. Outsourcing to przede wszystkim podniesienie jakości świadczonych usług. Obnizenie kosztów jest jedynie pewną wartoscią dodaną - mówi Michał Kasprzak, Prezes inONE, ekspert Instytutu Outsourcingu

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl