Audyt zewnętrzny projektów unijnych
2011-01-07 11:40
Beneficjenci, którzy powinni przeprowadzić audyt realizowanego projektu często zastanawiają się nad tym, jak takie badanie będzie przebiegało i w jakiej formie przekazane zostaną wyniki prowadzonych czynności audytorskich. Trudno o jednoznaczną odpowiedź na wspomniane zagadnienie: zasady prowadzenia audytu zewnętrznego projektów unijnych zależą bowiem od licznych aspektów określonych przez instytucję pośredniczącą i wdrażającą. Od wartości projektu, która obliguje do przeprowadzenia audytu zewnętrznego, od rodzaju działań i poddziałań, w ramach których ma być realizowane badanie, od funduszu, z którego współfinansowany jest projekt i województwa, w którym realizowane jest przedsięwzięcie.
Przeczytaj także: Audyt projektów unijnych
Audytor wskaże, gdzie jest ryzykoRównież każda z instytucji pośredniczących i wdrażających inaczej określa wymogi w stosunku do samego badania projektu unijnego – inne są wymagania w stosunku do audytorów, inne do raportu - sprawozdania, jeszcze inne do zakresu badania. Każdorazowo beneficjent - podejmując działania na rzecz przeprowadzenia audytu zewnętrznego - powinien koniecznie zapoznać się z wymogami określonymi przez instytucje pośredniczące i wdrażające dla danego projektu – częściej informacje takie zwane są wytycznymi i stanowią oddzielny dokument, czasami są załącznikiem do umowy. Właściwie zawsze zaś beneficjent zobligowany do zlecenia audytu zewnętrznego znajdzie informację o takim obowiązku w treści umowy o dofinansowanie projektu. Mimo, że obecnie każde z województw, każdy z priorytetów i każde z poddziałań rządzi się swoimi prawami i wymogami, można zauważyć pewne prawidłowości i zasady wspólne dla każdego badania audytorskiego projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej.
Rewidenci i audytorzy w zespole
W większości przypadków audytorzy prowadzący audyt zewnętrzny projektu opierają się o następujące dokumenty: ustawę z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. 2009 nr 157 poz. 1240); rozporządzenie ministra finansów z 1 lutego 2010 r. w sprawie przeprowadzania i dokumentowania audytu wewnętrznego (Dz. U. 2010 nr 21, poz. 108); międzynarodowe standardy profesjonalnej praktyki audytu wewnętrznego; wytyczne w zakresie przeprowadzania audytu zewnętrznego projektu unijnego właściwej instytucji - instytucji pośredniczącej lub wdrażającej.
Należy tutaj podkreślić, że audytorzy wewnętrzni wyłonieni do przeprowadzenia audytu zewnętrznego projektu korzystają z innych dokumentów niż biegli rewidenci, których badanie w szczególności ma charakter finansowy. Wydaje się, że najlepszym – wszechstronnym rozwiązaniem jest wybór zespołu audytorskiego, w skład którego wejdą zarówno biegli rewidenci – skoncentrowani na finansowych aspektach realizowanego przedsięwzięcia oraz audytorzy wewnętrzni, badający również system kontroli wewnętrznej oraz aspekty merytoryczne i zgodność z dokumentami programowymi oraz wytycznymi. Tak też często zalecają wytyczne dotyczące audytu.
Spróbujmy zastanowić się, czego może spodziewać się beneficjent w zakresie współpracy z audytorami? Przede wszystkim – wsparcia i pomocy, ale również dociekliwości i próby przeanalizowania wszelkich poczynań w ramach realizowanego przedsięwzięcia, dzięki czemu możliwe będzie określenie zgodności realizacji projektu z prawodawstwem krajowym i unijnym, dokumentami programowymi oraz umową i jej załącznikami. Wydaje się, że zgodnie z nową ustawą o finansach publicznych badanie audytorskie powinno mieć charakter czynności zapewniających i doradczych. Odbiorcą usług zapewniających z reguły jest instytucja pośrednicząca i wdrażająca, która od audytorów otrzymuje obiektywną ocenę dowodów, w celu dostarczenia niezależnej opinii lub wniosków na temat realizowanego projektu współfinansowanego ze środków unijnych.
Przeczytaj także:
Kontrola projektów inwestycyjnych