Rynek pracy w 2011 r. - prognozy
2011-01-07 10:27
Przeczytaj także: Polski rynek pracy 2010
9. Urlopy tacierzyńskie – konieczne zwiększenie świadomości
Od 1 stycznia 2010 roku ojcowie mogą korzystać z urlopu ojcowskiego, zwanego również urlopem tacierzyńskim. Jego wymiar w 2010 roku wynosił 7 dni i taki sam wymiar obowiązywać będzie w 2011 roku. Dopiero od 2012 wymiar urlopu ojcowskiego zostanie zwiększony do dwóch tygodni. Jak na razie, mimo możliwości, urlop ojcowski nie cieszy się dużą popularnością, Skorzystało z niego jedynie 6% uprawnionych. Czy w 2011 roku sytuacja się zmieni?
Aneta Szczygieł uważa, że jako novum w polskim prawie pracy, urlop ojcowski musi nieco okrzepnąć. – „Urlop tacierzyński jest dość nowym uprawnieniem i zanim korzystanie z niego będzie powszechne musi minąć trochę czasu. Na pewno do jego popularności przyczynią się społeczne kampanie informacyjne oraz stopniowa zmiana sposobu postrzegania roli ojca w wychowaniu dziecka i w rodzinie, która cały czas następuje.”
10. Dostęp do Internetu zagrożeniem dla wielu firm
Miniony rok upłynął pod znakiem social media i coraz częstszego korzystania z Internetu przez pracowników, nie tylko w celach zawodowych. Praktycznie nieustannie media publikowały kolejne opisy nadużyć związanych z marnowaniem czasu w Internecie przez pracowników, czy też historie pokazujące, w jaki sposób niefrasobliwe zachowanie pracownika w Internecie może zaszkodzić reputacji firmy. Warto w tym kontekście zwrócić również uwagę na bezpieczeństwo, podkreśla Michał Filipkiewicz – „Badania Panda Security w USA wykazały, że 77% pracowników korzysta z sieci społecznościowych w godzinach pracy. Efektem ubocznym takiego stanu rzeczy są infekcje sieci firmowych - 33 proc. sieci korporacyjnych zostało zarażonych złośliwymi kodami rozpowszechnianymi właśnie przez serwisy społecznościowe, a 23 proc. padło ofiarą kradzieży tożsamości.” W tym kontekście Michał Filipkiewicz przewiduje, że „dostęp do mediów społecznościowych pozostanie w wielu firmach nadal zablokowany, a korzystanie z nich uznawane będzie przez pracodawcę jako marnowanie czasu oraz pewne niebezpieczeństwo”. Jak jednak zauważa ekspert Praca.pl, „Firmie nie opłaca się jednak blokować dostępu do social media każdemu pracownikowi. Jeśli potrafi on uzasadnić konieczność korzystania z takich serwisów (np. headhunter poszukujący kandydatów), to pracodawca najczęściej nie blokuje dostępu. Poza tym coraz więcej organizacji jest obecnych w mediach społecznościowych, tak więc część pracowników musi obsługiwać konta firmowe.”
W 2011 roku ważna będzie również kwestia edukacji pracowników w zakresie sposobu korzystania z social media pod kątem wizerunku firmy. Michał Filipkiewicz uważa, że „ firmy powinny o nią zadbać niezależnie od tego, czy pracodawca daje dostęp swoim pracownikom do social media czy też nie. Każdy bowiem pracownik może skorzystać z Facebooka czy innego serwisu w domu, dlatego pracodawcy powinno zależeć na tym, aby jego kadra używała tych mediów w sposób odpowiedzialny i aby nie zdarzyła się sytuacja, w której firma stawiana jest w negatywnym świetle.”
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl