Przygotowania do Euro 2012 - podsumowanie 2010
2011-01-10 00:04
Przeczytaj także: EURO 2012: nie wykorzystamy szans?
Zaawansowane prace trwały również na drogach lokalnych w Miastach – Gospodarzach. W Poznaniu realizowano przebudowę ul. Bukowskiej od planowanego skrzyżowania z III ramą komunikacyjną (ul. Prosta) do granicy miasta. Inwestycja zakończy się w połowie 2011 roku. We Wrocławiu trwały prace przy budowie infrastruktury drogowej w otoczeniu stadionu (zakończenie inwestycji połowa 2011 roku) oraz oddano do ruchu I i II etap połączenia obwodnicy śródmiejskiej z portem lotniczym oraz I etap północnej obwodnicy śródmiejskiej.
W Warszawie trwały roboty budowlane w zakresie połączenia kolejowego Lotniska Chopina z centrum miasta (planowany termin zakończenia prac to koniec 2011 roku). Ponadto, ukończona została budowa odcinka drogi ekspresowej S8 w Warszawie od ul. Armii Krajowej (węzła Powązkowska) do miejscowości Mory. Docelowo, na Euro 2012 ten fragment S8 połączy Warszawę z autostradą A2 w węźle Konotopa. S8 to obecnie jedyna droga ekspresowa w obrębie miasta w Polsce.
W Gdańsku przeprowadzano prace przy budowie trasy W-Z łączącej centrum miasta z Obwodnicą Zachodnią Trójmiasta.
Przygotowania organizacji transportu
Niezwykle istotna w kontekście transportu na Euro 2012 jest jego organizacja. W 2010 roku w skali całego kraju rozpoczęto opracowywanie tzw. Mobility Concept, czyli koncepcji obsługi transportowej Turnieju. Organizacja transportu w trakcie Euro 2012 będzie w dużym stopniu uzależniona od wyników losowania grup turniejowych w Kijowie w grudniu bieżącego roku. Od reprezentacji piłkarskich, które wejdą w skład poszczególnych grup, w dużym stopniu zależało będzie jakie grupy kibiców, w jakim czasie i w jakich kierunkach będą się przemieszczały wewnątrz kraju.
- Spółka PL.2012 wspólnie z partnerami już w 2010 roku pracowała nad różnymi scenariuszami komunikacyjnymi – mówi Maja Połubińska, Koordynator Krajowy ds. Transportu, PL.2012. – Dla transportu drogowego na przykład opracowujemy kilka scenariuszy – łatwy, średni i trudny. Dodatkowo w ramach scenariuszy tworzone są różne warianty, zakładające na przykład nawet takie nieprzewidziane sytuacje, jak nie ukończenie jakiegoś odcinka drogi. W 2010 roku trwały również prace nad Polish Pass, czyli pierwszym tego typu produktem w Polsce, przeznaczonym dla kibiców nie posiadających biletów na mecze – szacuje się, że będzie to grupa 2 razy liczniejsza od tej, która będzie miała bilety. Polish Pass będzie zunifikowanym biletem, dystrybuowanym drogą internetową i będzie zapewniał kibicom potwierdzenie rezerwacji hotelowej, przejazd komunikacją miejską oraz międzymiastową i ubezpieczenie zdrowotne.
Przygotowania w obszarze bezpieczeństwa
Jak gwarantuje spółka PL.2012, bezpieczeństwo to dla niej i jej partnerów jeden z najważniejszych elementów Mistrzostw i priorytet organizacyjny.
W 2010 roku, w maju 2010 powołany został przez Premiera Komitet ds. Bezpieczeństwa UEFA EURO 2012. Na jego czele stoi podsekretarz stanu w MSWiA generał Adam Rapacki. Funkcję pełnomocnika przewodniczącego Komitetu pełni Tadeusz Zygmunt, Koordynator Krajowy ds. Bezpieczeństwa w spółce PL.2012. Jednym z najważniejszych zadań, które zostały zrealizowane w ramach prac Komitetu, było opracowanie Zintegrowanej Koncepcji Bezpieczeństwa, określającej wszystkie obszary, zakres odpowiedzialności oraz działania poszczególnych podmiotów w celu zapewnienia maksymalnego poziomu bezpieczeństwa podczas Turnieju. 6 września 2010 Komitet ds. Bezpieczeństwa UEFA EURO 2012 przyjął uchwałą Zintegrowaną Koncepcję Bezpieczeństwa. Tego samego dnia, Komitet przyjął również uchwałę w sprawie wdrożenia narzędzia zarządzania projektowego PPM (Project Portfolio Management).
- Komitet ds. Bezpieczeństwa UEFA EURO 2012 skupia ponad 30 instytucji, które będą zaangażowane w zabezpieczenie turnieju – mówi gen. Adam Rapacki, Podsekretarz Stanu w MSWiA. - Wszystkie zadania zostały szczegółowo przeanalizowane i rozpisane. Jednym z najważniejszych osiągnięć w 2010 roku było opracowanie Zintegrowanej Koncepcji Bezpieczeństwa, określającej wszystkie obszary, odpowiedzialność oraz zadania poszczególnych zaangażowanych w proces instytucji. Realizujemy obecnie ponad 100 projektów. Prace są oparte o nowoczesny system zarządzania projektowego PPM, czyli Project Portfolio Management. W przyszłym roku przeprowadzonych zostanie szereg zmian legislacyjnych, gwarantujących bezpieczeństwo na Euro 2012, w oparciu o zasadę „have fun, feel safe”. Zakłada ona dobrą zabawę kibiców w trakcie Turnieju, przy zapewnieniu wysokiego poziomu bezpieczeństwa i minimalnej, wyłącznie niezbędnej ingerencji sił bezpieczeństwa.

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl