Co proponują serwisy informacyjne TV?
2011-01-10 13:33
Przeczytaj także: Telewizyjne serwisy informacyjne VI 2011
Jak czytamy w raporcie z badania, ciekawa jest obecność dziennikarzy – ekspertów. Każdy program w podobnym stopniu korzysta z opinii dziennikarzy (częściowo ze swojej własnej grupy mediowej), w celu wyjaśniania zdarzeń mających miejsce na informacyjnym ekranie. Udział dziennikarzy proszonych o opinię w programach informacyjnych jest wszędzie podobny i oscyluje w granicach 2,5% ogółu wypowiedzi.
Rekordzistą jeśli chodzi o liczbę wypowiedzi w materiale są bezsprzecznie Wydarzenia (średnio 5 na news), natomiast najwięcej wypowiedzi w forszpanie i śródszpanie potrafiły umieścić Fakty (średnio prawie 2 wypowiedzi).
Regiony i zagranica
fot. mat. prasowe
Ile informacji z regionalnej Polski i zagranicy możemy poznać?
Z analizy wynika, że bardzo zbliżony do siebie udział w relacji region/zagranica/pozostałe miały Panorama i Fakty.
Wsparcie od Google Earth i YouTube
Statystycznie w co czwartym materiale wyemitowanym w listopadzie w Faktach pojawiła się informacja o skorzystaniu z innego źródła informacji.
Najczęściej były to materiały udostępnione przez organizacje i firmy, podobnie jak w Wydarzeniach. Wiadomości chętnie korzystały z map Google Earth a Panorama, jak na program o przewadze informacji społeczno – kulturalnych przystało – często wykorzystywała w newsach fragmenty produkcji filmowych.
fot. mat. prasowe
Źródła pozyskanych informacji
Popularny serwis społecznościowy youtube był wykorzystany jako ilustracja lub źródło newsa w 8% ogółu przypadków.
Sposób przekazywania informacji
Jak pokazało badanie, odautorski komentarz prezentera w studio przed lub po informacji to powszechna sytuacja. Tak samo jak przesadna intonacja głosu, mająca jednoznacznie wskazywać nam emocje, jakie powinniśmy w danym momencie odczuwać.
Informacje o badaniu
Badanie objęło analizą główne wydania programów informacyjnych najpopularniejszych i największych stacji telewizyjnych: publicznych (TVP1, TVP2) oraz komercyjnych (TVN, Polsat) na przestrzeni od 1 do 30 listopada 2010 roku. Badane programy: Panorama (TVP2, 18.00), Wiadomości (TVP1, 19.30) Fakty (TVN, 19.00) oraz Wydarzenia (Polsat, 18:50) przeanalizowano zarówno pod kątem ilościowym występowania danych kategorii jak i ich ekspozycji czasowej.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl