Mity polskiej telekomunikacji
2004-10-07 14:22
Wacław Iszkowski, Prezes Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji, wypowiedział się niedawno na łamach "Gazety Finansowej" na temat "Mitów polskiej telekomunikacji". Wypowiedź Prezesa zawierającą jego pogląd na polski rynek telekomunikacyjny przedstawiamy poniżej.
Przeczytaj także: Rynek telekomunikacyjny w Polsce 2011
"O rozwoju telekomunikacji w Polsce można mówić z różnych punktów widzenia:* dla biznesu z branż korzystających z usług telekomunikacyjnych ważne jest dla nich obniżenie kosztów operacyjnych działalności, ale tez oczekują, że w szerokiej gamie usługi te będą świadczone na odpowiednim profesjonalnym poziomie i niezawodnie;
* dla użytkowników prywatnych oczekuje się jak najniższych cen oraz dostępności w każdym rejonie kraju, usług nazywanych powszechnymi - możliwości połączenia głosowego, przesłania wiadomości oraz dostępu do Internetu, przy czym tolerowane jest chwilowe (ale tylko chwilowe) obniżenie jakości;
* dla inwestorów w sektor telekomunikacyjny ważnym jest jego stały rozwój oraz wzrost wartości wybranych firm telekomunikacyjnych, a więc zwiększające się corocznie przychody oraz uzyskiwanie godziwych zysków;
* dla analityków rynku, zależnie od ich specjalizacji istotne są dane dotyczące nasycenia poszczególnymi rodzajami usług telekomunikacyjnych oraz poziomu cen w relacji do krajów Unii Europejskiej (ewentualnie OECD) oraz do poziomu zasobności ludności;
* dla inżynierów telekomunikacji interesujące jest, jak wdrożyć nowe rozwiązania technologiczne (e-gadżety), przy czym nie bardzo dbają na ile to przyswoją i zaakceptują użytkownicy;
* dla administracji ważnym jest wypełnianie postanowień ustawy prawo telekomunikacyjne wzorujące się na dyrektywach europejskich oraz możliwość łapania przestępców korzystających z telefonów;
* dla polityków ważnym jest spełnienie oczekiwań społeczeństwa oraz biznesu spoza sektora telekomunikacyjnego, a przy okazji mogą zabłysnąć w mediach jak to dbają o obniżki cen rozmów telefonicznych, ale też równocześnie oczekują, że ten sektor wspomoże budżet podatkami i opłatami za częstotliwości oraz polską piłkę nożną i drużynę olimpijską.
* dla dziennikarzy istotnym jest zaprezentowanie informacji pokazującej kolejnego niezadowolonego klienta operatora, a nawet kilkuset klientów (na 11 mln abonentów telefonii stacjonarnej oraz 18 mln abonentów telefonii komórkowej), gdyż w ten sposób stają się wiarygodni (przepraszam tych dziennikarzy, którzy starają się pokazać dwie strony tego złożonego medalu;
Z racji swojej funkcji patrzę na rynek telekomunikacyjny globalnie, mając na celu jego wzrost pod względem wartości, zatrudnienia oraz płaconych podatków. Tylko bowiem rosnący rynek jest w stanie spełnić oczekiwania społeczeństwa. Dlatego też przedstawiam niektóre z spośród wielu mitów, jakimi ten rynek obrósł, bezrefleksyjnie powtarzanych od wielu lat.
Przeczytaj także:
Rynek telekomunikacyjny w Polsce 2010
oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
PIIT, polski rynek telekomunikacyjny, telekomunikacja w Polsce, Wacław Iszkowski