Dostępność - walor niezbędny witryny
2004-10-08 00:08
Przeczytaj także: Dostępność strony internetowej ważna dla 68% internautów w Polsce
Szybki dostęp do określonych zasobów sieci determinuje bardzo często wybór przez konkretne osoby takiej, a nie innej oferty czy usługi. Mamy tu na myśli wybór zarówno na poziomie prostego zapoznania się z ofertą marketingową na stronie www, czyli informacją o produkcie, usłudze itp., jak i wybór konkretnej usługi świadczonej drogą elektroniczną.Dobrym przykładem może być wybór ulubionego serwisu informacyjnego czy portalu. Krótko mówiąc, dostępność, jako jeden z najistotniejszych czynników decydujących o komforcie korzystania z danego serwisu, wpływa na jego ogólną ocenę i na ostateczną decyzję konsumenta.
ASPEKTY DOSTĘPNOŚCI
Mówiąc o dostępności możemy wyróżnić kilka jej aspektów. Są to między innymi:
• Dostęp non stop, czyli 24 godziny na dobę przez siedem dni w tygodniu. W tym przypadku mamy do czynienia z filozofią samego serwisu, czyli wyborem konkretnych rozwiązań, takich jak aktualizacja danych, rzeczywiste wsparcie online, np. help desku czy działu obsługi klienta, możliwość całodobowego logowania się, przeprowadzania operacji, robienia zakupów i wielu innych czynności. Z drugiej strony zaś, z dokładnym zaprojektowaniem systemu od strony technologicznej, czyli zabezpieczeniem ciągłego dostępu do internetu (przez kilku niezależnych providerów), zapewnieniem sprawnego backupu danych, monitoringiem ruchu i wieloma innymi kwestiami.
• Szybkość działania serwisu, czyli m.in. szybkość ładowania się stron, grafiki, skryptów itp. to najbardziej namacalny dowód na to, czy dany serwis jest łatwo dostępny. Tak jak i w poprzedniej sytuacji, możemy mówić i o architekturze serwisu od strony utrzymania go w sieci (problem bardziej po stronie wszelkich data center i rodzaju świadczonych przez nich usług) i o samym zaprojektowaniu i wykonaniu serwisu, czyli o jego optymalizacji.
• Dostępność dla klientów różnych ISP. W tym przypadku jest to przede wszystkim kwestia obranej strategii i tego, czy chcemy, aby serwis był ogólnodostępny, czy też planujemy udostępnienie całości lub części zasobów dla konkretnych grup, np. tylko dla internautów "wdzwaniających się" poprzez konkretny numer dostępowy.
METODOLOGIA BADANIA
Jak zatem badać dostępność? Jednym ze sposobów jest pomiar czasu załadowania do komputera internauty wybranego elementu graficznego (plik gif), znajdującego się na serwerze i będącego częścią badanego serwisu. Taką metodologię przyjęto na przykład w badaniu gemiusAccessibility. Dostępność może być analizowana dla każdego z badanych serwisów w rozbiciu na następujące kategorie:
• dostawca internetu (ISP),
• województwo,
• pora doby,
• dzień tygodnia.
Badania mogą być jednorazowe, mogą też być prowadzone jako usługa ciągła. W tym drugim przypadku pomiar prowadzony jest stale na określonej liczbie internautów, a wyniki prezentowane są na bieżąco za pomocą interface'u online i w postaci raportów miesięcznych lub kwartalnych. Co istotne, badanie nie musi koncentrować się tylko na jednym serwisie www. Zazwyczaj dokonuje się pomiaru dostępności także dla kilku serwisów konkurencyjnych. Pozawala to na porównanie jakości świadczonych usług w odniesieniu do innych graczy na rynku.
oprac. : A. Zawadzki, P. Poznański / Marketing w Praktyce