eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyUsługi typu "mashop" zyskują na znaczeniu

Usługi typu "mashop" zyskują na znaczeniu

2011-01-22 00:15

Firma Cisco Systems opublikowała wyniki badań, z których wynika, że klienci indywidualni z USA i Wielkiej Brytanii życzą sobie nowego sposobu robienia zakupów. Ankieta przeprowadzona w sieciach sprzedaży detalicznej wykazała duże znaczenia usług typu "mashop" stanowiących połączenie świata wirtualnego i fizycznego. Badania wykazały wyłonienie się dwóch różnych grup klientów indywidualnych o sporych umiejętnościach technicznych: tzw. "klientów kalkulujących" i "klientów ekstremalnych".

Przeczytaj także: Tradycyjne sklepy sprzedają alkohol i papierosy

Badania, przeprowadzone przez Grupę Doradztwa Strategicznego w firmie Cisco Internet Business Solutions Group (IBSG) oraz zespół ds. marketingu detalicznego firmy Cisco, wykazały, że sprzedawcy detaliczni muszą zaspokajać potrzeby klientów indywidualnych o sporych umiejętnościach technicznych. Okazało się, że aby zwiększyć sprzedaż i zbudować świadomość marki, muszą oni zaoferować usługi typu „mashop” stanowiące połączenie zakupów przypominających zakupy internetowe z typowymi zakupami w sklepie. Termin „mashop” to efekt połączenia frazy „mash up” (mieszanie, łączenie) ze słowem „shop” (sklep) ― „ co oznacza nowy rodzaj sklepu łączącego świat wirtualny i fizyczny.

Zakupy w sklepie typu „mashop” łączą w sobie najlepsze elementy ze świata fizycznego i wirtualnego, umożliwiając nabywcom zasięganie informacji i zapewniając wygodę typową dla zakupów internetowych, jednocześnie umożliwiając dotykanie i oglądanie produktów, które chcą kupić. Dzięki temu podczas typowej wizyty w sklepie klienci uzyskują większy dostęp do informacji o produktach, co może oznaczać wzrost sprzedaży przez sprzedawców detalicznych. Tworzenie możliwości zakupów typu „mashop” skłoni sprzedawców detalicznych do wdrażania technologii, takich jak interaktywne wyświetlacze cyfrowe, moduły asystenta wideo, technologie społecznościowe oraz sieci Wi-Fi, które zapewniają klientom robiącym zakupy w sklepie możliwość zachowania kontaktu z osobami, którym ufają, oraz dostępu do wiarygodnych informacji. W ramach badań przeprowadzono ankietę z udziałem 1000 kupujących ze Stanów Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii. Firma Cisco chciała się dzięki niej dowiedzieć, jak kupujący wykorzystują technologię jako pomoc w zakupach, a także określić zainteresowanie klientów instalowanymi w sklepach interfejsami technicznymi wspomagającymi dokonywanie zakupów. Okazało się, że 50% konsumentów zamierza nadal korzystać ze wszystkich dostępnych technologii, aby znaleźć produkt o najkorzystniejszej cenie, co spowoduje obniżenie marż.

„Klienci kalkulujący” i „klienci ekstremalni”

Wśród kupujących wyłoniły się dwie grupy o sporych umiejętnościach technicznych: tzw. „klienci kalkulujący” i „klienci ekstremalni”. Klienci kalkulujący (56% całej populacji) wykorzystują Internet do zdobycia informacji ułatwiających im podjęcie właściwej decyzji o zakupie. Natomiast klienci ekstremalni (11% całej populacji, z czego znaczną część stanowią przedstawiciele pokolenia Y) wykorzystują Internet i smartfony w celu znalezienia produktu o najniższej możliwej cenie. Choć najwięcej uwagi poświęca się klientom ekstremalnym, jednak największy wpływ na przychody i marże sprzedawców detalicznych ma większa liczebnie grupa klientów kalkulujących.

 

1 2

następna

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: