Praca w branży PR 2010
2011-01-20 13:59
Źródło ogłoszeń 2008-2010 © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Praca w branży PR 2009
Jak zauważają autorzy raportu, o 5 proc. w porównaniu z rokiem 2009 wzrosło zapotrzebowanie na konsultantów i asystentów. W pozostałych segmentach nie odnotowano większych zmian. Kolejny wniosek, jaki płynie z raportu, to marginalizacja prasy drukowanej. W ubiegłym roku liczba ogłoszeń publikowanych w ten sposób nie przekroczyła 1 proc.fot. mat. prasowe
Źródło ogłoszeń 2008-2010
Jak co roku najwięcej, bo blisko dwie trzecie, ogłoszeń pochodziło z województwa mazowieckiego. To powrót do poziomu sprzed dwóch lat. Na najbardziej rozwiniętych lokalnych rynkach PR-owych liczba ogłoszeń zwiększała się proporcjonalnie do wzrostu liczby wszystkich ofert. Z kolei w regionach, gdzie branża PR dopiero wzrasta, odnotowano mniej ofert.
fot. mat. prasowe
Miejsce oferowanej pracy - województwa 2010
Z raportu wynika, że kolejny rok z rzędu najwięcej ofert skierowanych było do specjalistów – 35 proc. wszystkich ofert było przeznaczone właśnie dla nich. 26 proc. ogłoszeń dotyczyło managerów i dyrektorów. Zaś nieco mniej, bo 22 proc. ogłoszeniodawców poszukiwało praktykantów i stażystów. Blisko co piąte ogłoszenie dotyczyło asystentów/konsultantów.
Porównując ze sobą ostatnie dwa lata, należy zwrócić uwagę na dwie tendencje. Pierwsza to niemal niezmieniona struktura rynku, jeśli chodzi o najwyższe stanowiska i praktykantów. Druga to 6-procentowy wzrost liczby ogłoszeń skierowanych do asystentów i konsultantów, kosztem specjalistów. Oznacza to, że 2010 roku częściej zatrudniały agencje, gdzie stanowisko konsultanta jest tożsame ze specjalistą.
fot. mat. prasowe
Profil stanowiska 2010
Co ciekawe, obok konsultantów/asystentów największy wzrost ilościowy dotyczył ofert dla managerów i dyrektorów. W 2010 roku było ich aż o 89 więcej niż w 2009.
W 2010 zwiększyła się aktywność agencji. Raport wskazuje, że procentowo poszukiwały one dokładanie takiej liczby nowych pracowników co firmy. Maleje z kolei aktywność pośredników, w ubiegłym roku ich ogłoszenia stanowiły zaledwie 12 proc. wszystkich.
fot. mat. prasowe
Instytucja zamieszczająca ogłoszenie 2010
Jak widać oferty pośredników już w 2009 roku należały do mniejszości. Na przestrzeni ostatnich miesięcy ten rynek skurczył się dodatkowo o 4 proc.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl