Menedżer a efektywny system kontroli
2011-01-24 13:09
Przeczytaj także: Audyt pracowniczy - nie taki straszny
Dostęp do tych dokumentów (przebieg czynności, metody i techniki prowadzenia, mapa powiązań, normy i standardy) powinien być w firmie nieograniczony tj. każdy pracowników powinien wiedzieć w jaki sposób przeprowadza się kontrolę wykonywanego przez niego działania, jakie są normy, jakie są efekty kontroli (niestety, wielu menedżerów jako jedyny efekt kontroli uznaje wlepienie kary – o czym wspomniano na początku tego tekstu).
Kontrola może mieć różne oblicza. Nawet jeśli jest prowadzona dla tego samego działania i na tym samym odcinku (tj. uczestniczy w niej ten sam pracownik i ten sam menedżer), to może dotyczyć zupełnie innych aspektów, inny może być jej cel (punkt 1 procesu kontroli).
Można zatem mierzyć:
- zasoby organizacji – kontrola zasobów rzeczowych, kontrola zasobów społecznych, kontrola zasobów finansowych, kontrola zasobów informacyjnych,
- przedmiot kontroli – kontrola operacji, kontrola finansowa, kontrola działań marketingowych, kontrola prac badawczo-rozwojowych, kontrola aspektów prawnych,
- cechy organizacyjne – kontrola funkcjonalna, kontrola instytucjonalna,
- wybrany okres – kontrola wstępna, kontrola bieżąca, kontrola końcowa,
- zakres działań kontrolnych – kontrola pełna, kontrola wycinkowa,
- obiekty kontrolowane – kontrola formalna, kontrola merytoryczna, kontrola dokumentacyjna, kontrola rzeczowa.
Efektywny system kontroli powinien się charakteryzować następującymi cechami:
- właściwie określa proporcje między bieżącą korektą a doskonaleniem procesu w przyszłości – tj. nie zawsze trzeba snuć dalekosiężne plany innowacji procesu,
- nie przekracza uzasadnionych wydatków – kontrola dla samej kontroli jest nieefektywna ekonomicznie,
- rzetelnie mierzy procesy i stany – bo równie dobrze można przy biurku wypełnić formularze na chybił-trafił,
- być zrozumiały i akceptowany przez uczestników – bo kontrola nie jest domeną terroru, ale okazją do poprawy.
W procesie kontroli obserwuje się wiele nieprawidłowości i problemów. Najczęściej pojawiające się nieprawidłowości to m.in. nieelastyczna kontrola. Oznacza to, że ustalone standardy (kryteria oceny) są sztywno określone i nie pozwalają podwładnym na swobodne działania. Skuteczny system kontroli powinien określać tzw. granice tolerancji – przedziały w ramach których uzyskiwane rezultaty traktujemy jako wykonanie zadania. Brak ustalonych granic tolerancji oznacza, że każde, nawet najdrobniejsze, odstępstwo od normy jest traktowane jako odchylenie wymagające interwencji. Jeszcze raz w tym miejscu warto podkreślić znaczenie prawidłowo ustalanych kryteriów oceny (kontroli) dla sprawności przebiegu procesu. W sytuacji gdy pojawiają się nieuzasadnione standardy, w zasadzie określone z „powietrza”, a nie wynikające z dotychczasowych doświadczeń i dostępnej wiedzy, kontrolowani mogą odczuwać frustrację i w efekcie często obserwuje się demotywację.
Nie dziwi fakt, że w procesach kontroli przywiązuje się zbyt duże znaczenie czynnikom łatwo mierzalnym. Kategorie ilościowe, procesy czy zadania stanowią podstawę procesu kontroli, gdyż łatwo je zidentyfikować i jednoznacznie określić istnienie lub brak odchylenia. Wiele jednak ważnych procesów i zadań ma charakter jakościowy. Fakt, że trudno je mierzyć, nie może być powodem rezygnowania z oceny tych elementów. Podobne skutki przynosi koncentracja kontroli na efektach uzyskiwanych raczej w krótkim niż w długim okresie.
oprac. : Wydawnictwo C.H. Beck