Polscy seniorzy a oglądanie telewizji
2011-01-21 10:29
10 programów wyemitowanych w 2010 r., które zgromadziły największą widownię wśród kobiet 60+ © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Oglądanie telewizji nie odchodzi do lamusa
W przypadku seniorek średni czas oglądania telewizji wyniósł w 2010 r. 5 godzin i 25 minut i wzrósł w porównaniu z rokiem 2009 r. o 19 minut, z kolei mężczyźni powyżej 60. roku życia spędzili przed telewizorami w 2010 r. średnio 5 godzin 8 minut i było to blisko 24 minuty więcej niż w 2009 r. Okazuje się zatem, że babcie i dziadkowie przeznaczają na oglądanie telewizji znacznie więcej czasu niż statystyczny Polak, a czas ten z roku na rok wzrósł bardziej niż w przypadku przeciętnego Kowalskiego.W ubiegłym roku polskie seniorki najchętniej wybierały seriale i programy informacyjne. Na czele rankingu znalazł się odcinek serialu „M jak miłość” wyemitowany 1 czerwca 2010 r., który obejrzało średnio ponad 2 mln kobiet powyżej 60. roku życia (udziały 72%).
fot. mat. prasowe
10 programów wyemitowanych w 2010 r., które zgromadziły największą widownię wśród kobiet 60+
Z kolei statystycznego mężczyznę w wieku 60+ w ofercie programowej zainteresowały przede wszystkim programy informacyjne i transmisje sportowe. Ranking wśród panów w tej grupie wiekowej wygrywa „Teleexpress” z 29 grudnia z 1,3 mln widzów (udziały 78%) oraz seria skoków w ramach Igrzysk Olimpijskich w Vancouver, którą widziało średnio 1,3 mln widzów przy udziałach 74%. Niewiele mniejszą widownię gromadziły transmisje meczów piłki nożnej MŚ w RPA.
fot. mat. prasowe
10 programów wyemitowanych w 2010 r., które zgromadziły największą widownię wśród mężczyzn 60+
W 2010 roku osoby w wieku powyżej 60. roku życia, podobnie jak ogół społeczeństwa, najczęściej wybierały stacje publiczne. Niemniej jednak wspólne udziały stacji TVP1, TVP2 i TVP Info zarówno wśród seniorek (51%) jak i seniorów (53%) są zdecydowanie wyższe w porównaniu z grupą widzów w wieku 4+ (39%).
Warto również zauważyć, że także stacje informacyjne są bardziej popularne wśród starszej części społeczeństwa w porównaniu ze statystycznym polskim telewidzem. TVP Info osiągnęło w 2010 roku udziały w rynku seniorów na poziomie 8,6%, a TVN24 na poziomie 6,6%. W przypadku ogółu polskich telewidzów było to odpowiednio 4,8% i 4,2%.
fot. mat. prasowe
TOP10 stacji w 2010 r. wśród trzech grup celowych: kobiety 60+, mężczyźni 60+ oraz wszyscy 4+
„Pomimo iż dostęp do telewizji kablowo-satelitarnej wśród osób powyżej 60. roku życia jest na niewiele niższym poziomie w porównaniu do reszty społeczeństwa (penetracja odpowiednio na poziomie 66% i 73%), to jednak osoby starsze aż ponad połowę czasu poświęcanego na oglądanie telewizji przeznaczają na stacje publiczne, podczas gdy w przypadku statystycznego polskiego telewidza jest to poniżej 40%” – komentuje Krzysztof Guzowski, Specjalista ds. Obsługi Klienta Telemetrycznego TNS OBOP.
Informacje o badaniu
Dane pochodzą z elektronicznego pomiaru widowni telewizyjnej prowadzonego przez TNS OBOP od 1997 roku, próba: 2978 osób powyżej 4 roku życia, bez uwzględnienia widowni gościnnej.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl