Partnerstwo publiczno-prywatne a fundusze unijne
2011-02-24 10:08
Model 1: Zaangażowanie sektora prywatnego w fazie eksploatacji © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Branża IT a partnerstwo publiczno-prywatne
Zainteresowanie formułą partnerstwa ze strony KE wynika z korzyści jakie oprócz finansowania konkretnego projektu może ona przynieść. Wśród nich Komisja Europejska w swoich wytycznych dotyczących udanego partnerstwa publiczno-prywatnego (styczeń 2003), opracowanych jeszcze w poprzedniej perspektywie finansowej pod kątem funduszu ISPA, wymienia przede wszystkim: przyśpieszenie realizacji projektów inwestycyjnych i rozwój infrastruktury, redukcję kosztów operacyjnych w okresie trwania projektu (sektor prywatny z reguły dąży do obniżenia kosztów działalności operacyjnej), dywersyfikację ryzyka umożliwiającą podjęcie właściwych kroków w celu minimalizacji skutków jego wystąpienia, podniesienie jakości i efektywności wykonanych prac inwestycyjnych, a także w kolejnym etapie jakości świadczonych usług (podmiot, który projektuje i buduje ze świadomością, że to on będzie ponosił koszty utrzymania wybiera już na etapie planowania inwestycji rozwiązania techniczne umożliwiające wyższą jakość świadczonych usług i niższe koszty eksploatacji).Dodatkowo, PPP umożliwia przeniesienie funkcji operatora na sektor prywatny odciążając w ten sposób administrację publiczną i umożliwiając jej skoncentrowanie się na realizacji funkcji wyłącznie regulacyjnych przy jednoczesnym obniżeniu kosztów eksploatacyjnych przedsięwzięcia oraz maksymalizacji dochodów (np. w projekcie budowy i eksploatacji stadionu sportowego dodatkowe dochody generowane będą z wynajmu specjalnie zaprojektowanych powierzchni usługowych na cele gastronomiczne i handlowe) i tym samym minimalizacji konieczności udzielania dodatkowych subwencji ze środków publicznych na utrzymanie infrastruktury.
fot. mat. prasowe
Model 1: Zaangażowanie sektora prywatnego w fazie eksploatacji
Wytyczne są przygotowywane
Jednym z narzędzi wspierających realizację zadań publicznych w partnerstwie z sektorem prywatnym jest dopuszczona przez Komisję Europejską możliwość współfinansowania tego rodzaju przedsięwzięć z funduszy unijnych. Obecnie brakuje jeszcze dokładnych wytycznych na temat możliwości łączenia partnerstwa publiczno-prywatnego z funduszami unijnymi, zwłaszcza w kontekście obecnej perspektywy finansowej 2007-2013. Na szczęście prace takie trwają - Inicjatywa JASPERS we współpracy z Komitetem Regionów (DG REGIO) przygotowuje wytyczne dla projektów realizowanych w formule PPP i współfinansowanych ze środków UE (tzw. projekty mieszane lub hybrydowe).
Dodatkowo, biorąc pod uwagę ostatnie dyskusje na temat budżetu, w kolejnej perspektywie finansowej należy się spodziewać dodatkowych zachęt ze strony KE skłaniających podmioty publiczne do realizacji zadań publicznych przy udziale sektora prywatnego, zwłaszcza w sektorach wykazujących potencjał komercyjny (np. gospodarka odpadami, gospodarka wodno-ściekowa, autostrady, energetyka).
fot. mat. prasowe
Model 2: DBO (Zaprojektuj/Wybuduj/Eksploatuj)
Rozwiązanie takie dopuszcza ustawa o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (art.28 ust. 9 wprowadzony przez ustawę o partnerstwie publiczno-prywatnym). Skutkiem wprowadzonych regulacji powinno być większe zainteresowania podmiotów publicznych realizacją projektów w modelu PPP. Z drugiej strony, możliwość łączenia formuły PPP z funduszami unijnymi, z uwagi na potencjalne obniżenie wielkości kapitału niezbędnego do wniesienia w celu realizacji inwestycji, powinno przyczynić się do większego zainteresowania sektora prywatnego inwestycjami sektora publicznego, nawet w regionach mało atrakcyjnych.
oprac. : Magdalena Zawadzka / Fundusze Europejskie