W styczniu 2011 r. zanotowano znaczące pogorszenie koniunktury konsumenckiej w stosunku do grudnia 2010 r. - podał Główny Urząd Statystyczny.
Przeczytaj także: Gorsze nastroje konsumentów w III 2025, ale optymistycznie patrzymy w przyszłość
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, spadł w styczniu 2011 r. o 4,6 pkt proc. w stosunku do grudnia 2010 r. i ukształtował na poziomie –22,6 pkt proc. Zanotowany poziom wskaźnika jest niższy o 4,2 pkt proc. od wyniku ze stycznia ubiegłego roku.Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, spadł o 4,0 pkt proc. w stosunku do grudnia 2010 r. i ukształtował na poziomie –30,0 pkt proc. Również wartość tego wskaźnika była niższa niż przed rokiem — o 2,8 pkt proc.
Spadek wskaźników koniunktury konsumenckiej był wynikiem pogorszenia prawie wszystkich badanych czynników determinujących nastroje konsumentów.
W styczniu br. konsumenci znacznie bardziej niekorzystnie niż w grudniu 2010 r. oceniali oczekiwane zmiany w sytuacji ekonomicznej kraju (w następnych 12 miesiącach) oraz dokonywanie ważnych zakupów dla gospodarstw domowych (spadki wskaźników odpowiednio o 10 i 9,3 pkt proc.). Nieznacznie poprawiły się oceny zaistniałych zmian (w ostatnich 12 miesiącach) w sytuacji finansowej gospodarstw domowych (wzrost o 0,3 pkt proc.). Pozostałe wskaźniki spadły w zakresie od 0,8 pkt proc. w przypadku zmiany oczekiwanego poziomu bezrobocia do 3,5 pkt proc. w przypadku oczekiwanych możliwości oszczędzania.
Przeczytaj także:
Nastroje konsumentów dotyczące przyszłości gorsze w II 2025
![Nastroje konsumentów dotyczące przyszłości gorsze w II 2025 [© Freepik] Nastroje konsumentów dotyczące przyszłości gorsze w II 2025](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/koniunktura-konsumencka/Nastroje-konsumentow-dotyczace-przyszlosci-gorsze-w-II-2025-264973-150x100crop.jpg)
oprac. : eGospodarka.pl