Koniunktura konsumencka X-XII 2010
2011-01-28 13:41
W IV kwartale 2010 r., w porównaniu z poprzednim kwartałem, zanotowano dalsze pogorszenie nastrojów konsumenckich - podał Główny Urząd Statystyczny.
Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka I 2011
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący bieżące tendencje konsumpcji indywidualnej, ukształtował się w IV kwartale 2010 r. na poziomie –19,1 pkt proc. i był niższy o 3,0 pkt proc. niż w poprzednim kwartale, ale jednocześnie osiągnął wartość podobną do wyniku z IV kwartału 2009 r.Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący tendencje konsumpcji indywidualnej oczekiwanej w najbliższych miesiącach, w IV kwartale 2010 r. zmniejszył się o 4,9 pkt proc. w stosunku do poprzedniego kwartału osiągając poziom –26,6 pkt proc., ale był wyższy o 1,5 pkt proc. niż w IV kwartale 2009 r.
Zaobserwowane w IV kwartale 2010 r. pogorszenie nastrojów konsumenckich było wynikiem spadku wszystkich badanych wskaźników z wyjątkiem dokonywania ważnych zakupów (wzrost o 2,2 pkt proc.).
Najgłębszy spadek w stosunku do poprzedniego kwartału odnotowano w przypadku: zmiany poziomu bezrobocia (o 6,9 pkt proc.) i oczekiwanych zmian sytuacji ekonomicznej kraju (o 6,4 pkt proc.) w najbliższych 12 miesiącach oraz osiągniętych zmian w sytuacji ekonomicznej kraju (o 5,3 pkt proc.), które miały miejsce w ostatnich 12 miesiącach. Pozostałe wskaźniki zmniejszyły się w mniejszym zakresie: od 0,9 pkt proc. w przypadku ocen zaistniałych zmian w sytuacji finansowej gospodarstw domowych (w ostatnich 12 miesiącach) do 4,2 pkt proc. w przypadku oczekiwanych zman w sytuacji finansowej gospodarstw domowych.
W IV kwartale 2010 r. nie odnotowano dalszej poprawy oceny sytuacji na rynku pracy, którą obserwowano w dwóch poprzednich kwartałach. Wskaźnik obaw przed wzrostem poziomu bezrobocia co do wartości bezwzględnej (w okresie najbliższych 12 miesięcy) zwiększył się o 6,9 pkt proc. w stosunku do III kwartału 2010 r. Wartość bezwzględna tego wskaźnika (35,8) jest na znacznie niższym poziomie niż w IV kwartale 2009 r. (48,9).
Wskaźnik ocen oczekiwanych zmian sytuacji ekonomicznej kraju (w najbliższych 12 miesiącach) w IV kwartale 2010 r. spadł o 6,4 pkt proc. w stosunku do III kwartału 2010 r. jak i IV kwartału 2009 r., osiągając wartość –25,8 pkt proc.
Wskaźnik ocen osiągniętych zmian w sytuacji ekonomicznej kraju (które miały miejsce w ostatnich 12 miesiącach) ukształtował się w IV kwartale 2010 r. na poziomie –33,6 pkt proc. i był o 5,3 pkt proc. niższy niż w poprzednim kwartale. W stosunku do IV kwartału 2009 r. wskaźnik ten był jednak wyższy o 4,8 pkt proc.
Z przedstawionych wskaźników ocen sytuacji gospodarczej kraju wynika, że konsumenci w IV kwartale źle oceniali zachodzące zmiany we wzroście gospodarczym kraju i liczą się z możliwością spowolnienia wzrostu gospodarczego kraju w najbliższych miesiącach.
W IV kwartale 2010 r., podobnie jak w poprzednich kwartałach 2010 r. i w II połowie 2009 r., poprawiały się oceny obecnych warunków dokonywania ważnych zakupów przez gospodarstwa domowe. Wskaźnik ocen konsumenckich poprawił się o 2,2 pkt. proc. w stosunku do III kwartału 2010 r. i o 5,7 pkt proc. w stosunku do IV kwartału 2009 r., osiągając wartość –6,5.
W IV kwartale 2010 r. nie zaobserwowano dalszej poprawy konsumenckich ocen możliwości oszczędzania pieniędzy (w okresie najbliższych 12 miesięcy) przez gospodarstwa domowe. Wskaźnik ocen zmniejszył się o 1,9 pkt proc. w stosunku do poprzedniego kwartału, ale w stosunku do IV kwartału 2009 r. był wyższy o 3,8 pkt proc.
Zestawienie wyników badań koniunktury konsumenckiej w 2010 r. wskazuje, że w minionym roku biężący wskaźnik ufności konsumenckiej ukształtował się na poziomie –16,9 pkt.proc. i był wyższy o 5,4 pkt proc. niż w 2009 r. roku, ale w dalszym ciagu był niższy niż w latach 2006-2008. Natomiast wyprzedzjący wskaźnik ufności konsumenckiej w 2010 r. osiągnął wartość –23,5 pkt proc. i był o 9,0 pkt proc. wyższy niż w poprzednim roku, ale niższy niż w poprzednich trzech latach.
Ze wskaźników szczegółowych koniunktury konsumenckiej wynika, że społeczeństwo polskie wyraźnie zauważyło wysoki poziom rozwoju gospodarczego kraju w latach 2005-2007, spowolnienie gospodarki w 2009 r. ale i przyspieszenie tempa rozwoju gospodarczego kraju w 2010 r.
Przeczytaj także:
Jakie nastroje konsumentów w listopadzie 2024?
oprac. : eGospodarka.pl