Internetowe systemy płatności dostępne w Polsce
2004-10-14 10:25
© fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Savoir-vivre w e-commerce
Dla zwiększenia zainteresowania handlową stroną Internetu niezbędne jest opracowanie prostego w użyciu, bezpiecznego i elastycznie funkcjonującego sieciowego systemu płatności [8]. Obecnie stosowane rozwiązania, polegające zawieraniu transakcji handlowych realizowanych za pośrednictwem Internetu, przy jednoczesnym regulowaniu płatności poza nim, w znacznym stopniu niwelują szybkość i wygodę posługiwania się siecią. Według badań I-metrii w 2002 roku aż 57,3% płatności dokonanych było za zaliczeniem pocztowym a 34,5% przy odbiorze dostawcy (kurierowi).Prace nad usprawnieniem płatności w Internecie zmierzają w dwu kierunkach:
1. Zwiększenie bezpieczeństwa w transakcjach kartami kredytowymi oraz przyspieszenie procesu autoryzacji.
2. Stworzenie systemów elektronicznych płatności charakterystycznych dla Internetu.
Mimo, iż karty płatnicze są najpopularniejszą na świecie formą regulowania należności za zakupy dokonywane w Internecie, w Polsce nie są zbyt rozpowszechnione. Wynika to między innymi z faktu słabej dostępności samych kart. Banki bez problemu wydają karty elektroniczne, które wbrew temu co wskazuje sama nazwa nie nadają się do regulowania płatności internetowych (wyjątek stanowi Visa Electron wydawana przez Inteligo [2]), gorzej jest natomiast z przyznawaniem kart kredytowych. Do korzystania z nich zniechęca również przekonanie o niebezpieczeństwie związanym z płaceniem kartą kredytową oraz przyzwyczajenie do płacenia gotówką [13].
fot. mat. prasowe
Wykres 1: Sposoby płatności oferowane przez sklepy internetowe Źródło: [9]
Dodatkowo płatności utrudniała istniejąca do niedawna autoryzacja off-line. Nie tylko niepotrzebnie spowalnia ona proces realizacji transakcji ale dodatkowo pozbawia go anonimowości tym samym narażając na przedostanie się szczegółowych danych płacącego w niepowołane ręce. Redukcja powyższych niedogodności następuje w drodze autoryzacji on-line. Wówczas zamiast wysyłania informacji znajdujących się na karcie bezpośrednio do sprzedającego, klient wysyła je do centrum autoryzacji. W Polsce obecnie najpopularniejsze instytucje zajmujące się weryfikacją autentyczności stron dokonujących transakcji kupna-sprzedaży to: PolCard () oraz eCard (). Firma chcąca udostępnić swym klientom możliwość autoryzacji on-line kart kredytowych oprócz ponoszenia pewnych opłat musi przedstawić określone dokumenty. Ich szczegółowy wykaz zależy od firmy autoryzującej.
fot. mat. prasowe
Rysunek 1: Sposób przeprowadzania autoryzacji on-line Źródło: [2]
oprac. : Katarzyna Keller / Gazeta IT