Jakość żywności: mrożonki w IV kw. 2010
2011-02-07 00:10
Przeczytaj także: Jakość żywności: przetwory rybne w III kw. 2010
- wprowadzenie konsumenta w błąd co do charakterystyki środka spożywczego, poprzez przywołanie w oznakowaniu niewłaściwych bądź nieaktualnych dokumentów, zgodnie z którymi produkt został wytworzony (np. przywołanie Polskiej Normy w przypadku wyrobu produkowanego na zgodność ze specyfikacją),
- wprowadzenie konsumenta w błąd co do składu środka spożywczego (np. brak wody w składzie surowcowym lub podanie w oznakowaniu składnika, który nie został uwzględniony w recepturze produktu),
- brak informacji dotyczących okresu przechowywania wraz z temperaturą przechowywania, które należy podać w przypadku produktów głęboko mrożonych przeznaczonych bezpośrednio dla konsumenta.
SANKCJE
W związku z zaistniałymi nieprawidłowościami w zakresie jakości handlowej mrożonek, wojewódzkie inspektoraty JHARS wydały 9 decyzji administracyjnych (w tym 1 decyzję w sprawie wymierzenia kary pieniężnej na łączną kwotę 1 319, 1 zł).
Ponadto wszczęto 11 postępowań mających na celu wydanie decyzji administracyjnych oraz przekazano zalecenia pokontrolne do podmiotów, w przypadku których stwierdzono nieprawidłowości.
PODSUMOWANIE I WNIOSKI
Przedmiotowa kontrola pozwoliła na sprawdzenie rynku mrożonek w zakresie spełniania przepisów dotyczących jakości handlowej.
Kontrola wykazała znaczącą liczbę nieprawidłowości. Deklaracji jakościowych w zakresie parametrów fizykochemicznych nie spełniało 27% partii. Nieprawidłowe oznakowanie stwierdzono w przypadku 32% partii.
Brak zgodności jakości produktu finalnego z deklaracją producenta najczęściej wynikał z użycia innej niż określono w dokumentach ilości poszczególnych składników w produkcie gotowym. W takim przypadku, konsument otrzymuje produkt o składzie różnym od deklarowanego.
Wyniki kontroli w zakresie znakowania mrożonek świadczą również o zaniedbaniach w zakresie zawartości poszczególnych składników. Podawanie składników wykorzystanych do produkcji środka spożywczego w nieprawidłowej kolejności (tzn. nie w porządku malejącym według ich masy ustalonej w chwili użycia), brak określenia „w różnych proporcjach” w przypadku mieszanek, w których żaden ze składników nie występuje w ilości dominującej, brak ilościowej zawartości składnika lub składników podkreślonych w oznakowaniu oraz szereg innych nieprawidłowości mogą w znaczący sposób wprowadzić konsumenta w błąd.
Porównując wyniki przedmiotowej kontroli z poprzednią kontrolą tego asortymentu, przeprowadzoną przez Inspekcję JHARS w 2009 roku, można zauważyć wzrost nieprawidłowości w zakresie spełniania wymagań określonych w deklaracji o 13 punktów procentowych, a w zakresie znakowania o 14 punktów procentowych.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl