Najczęściej cytowane media 2010
2011-02-07 09:53
Najbardziej opiniotwórcze media 2010 © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Najczęściej cytowane media XII 2010
fot. mat. prasowe
Najbardziej opiniotwórcze media 2010
Warto wiedzieć
W 2010 roku kluczem do wysokiej cytowalności były wywiady i rozmowy z politykami. Dużą nośność zapewniały zwłaszcza kontrowersyjne wypowiedzi polityków („ktoś je nadpiłował”) i sensacyjne, choć niekoniecznie prawdziwe relacje w sprawie Smoleńska („jak nie wyląduję to mnie zabiją”). Doniesienia dotyczące katastrofy smoleńskiej i polityki polskiej były cytowane przez inne media zdecydowanie najczęściej.
Obserwowalnym trendem w drugiej połowie 2010 roku jest obecność na wysokich miejscach głównego rankingu gazet postrzeganych dotąd jako niszowe– Gazety Polskiej, Naszego Dziennika i Gościa Niedzielnego. Było to związane z ich publikacjami na temat katastrofy smoleńskiej, często postrzeganymi jako kontrowersyjne.
Prasa: pełen przekrój
Wśród dziesięciu najczęściej cytowanych tytułów prasowych znalazło się: 5 dzienników ogólnopolskich (Rzeczpospolita, Gazeta Wyborcza, Dziennik Gazeta Prawna, Polska, Nasz Dziennik), 3 tygodniki (Wprost, Newsweek, Polityka), dziennik ekonomiczny (Puls Biznesu) oraz jeden tabloid (Super Express).
Tygodniki: zwycięzcą Wprost, przegranym Polityka?
W 2010 Wprost był najczęściej cytowanym tygodnikiem i ma najwyższe w rankingu generalnym. Z rankingu 15 najbardziej opiniotwórczych mediów 2010 wypadła natomiast Polityka (w zeszłym roku 13 miejsce). Jednak nadal razem z Wprost i Newsweekiem stanowią trójkę najczęściej cytowanych tygodników w Polsce.
Z kolei dla Gazety Polskiej rok 2010 to nie tylko ponad dwukrotny wzrost sprzedaży (wg. danych ZKDP), ale też wyrobienie sobie pozycji wśród najbardziej opiniotwórczych tytułów. W lipcu Gazet Polska zajęła piąte miejsce w ogólnym rankingu –powoływano się na opublikowany przez nią „smoleński” wywiad z Jarosławem Kaczyńskim.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl