Jakie są współczesne polskie kobiety?
2011-02-08 11:15
Sposoby spędzania wolnego czasu w ciągu ostatnich 12 miesięcy © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Polska bizneswoman podwaja zyski
Niezależność drugą twarzą kobietJak przypominają autorzy raportu, postać kobiety - bizneswoman obecna jest w naszym społeczeństwie od niedawna. Dopiero transformacja polityczna umożliwiła kobietom autentyczne zaistnienie na rynku jako przedsiębiorcy i pracodawcy. Umiejętność radzenia sobie w sferze zarządzania i przedsiębiorczości nie jest jednak świeżo nabyta, a uwarunkowania historyczno – kulturowe tłumaczą specyficzną postawę Polek. Wyśmiewany czasem stereotyp „Matki Polki” w istocie jest świadectwem zaradności i zdolności radzenia sobie w trudnych warunkach. Zakorzeniona w naszej kulturze samodzielność pozwoliła kobietom płynnie przejść zmiany ustrojowe i dostosować się do nowych realiów, choć nie zawsze bez problemów.
Być może właśnie dlatego Polki przodują w dziedzinie przedsiębiorczości na tle swoich zachodnich sąsiadek. Według statystyk, ponad 35 proc. wszystkich przedsiębiorców w Polsce to kobiety. Dla porównania w Niemczech to jedyne 27 proc. a w Danii zaledwie 24 proc. (Co trzeci menedżer to kobieta, Eurostat, 2008). Ponadto jedna czwarta Polek to właścicielki własnych firm, podczas gdy mieszkanki Unii Europejskiej stanowią zaledwie 11 proc. (Szanse rozwoju przedsiębiorczości kobiet w Polsce, Ewa Lisowska, Szkoła Główna Handlowa, 2008).
Potwierdzeniem tezy o uwarunkowaniach historyczno – kulturowych są inne badania wskazujące na przedsiębiorczość kobiet z bloku wschodniego. Okazuje się, że mieszkanki Litwy i Łotwy, tak samo jak Polki mają dużo wyższy udział w zajmowaniu stanowisk kierowniczych niż jest to w wysokorozwiniętych krajach Zachodu (European Commission, 2005). Co więcej, Polki zajmują ponad 32 proc. wszystkich stanowisk kierowniczych, to aż o 3 punkty procentowe więcej niż w Szwecji.
To jednak nie wszystko; kobiety zaczynają wręcz przejmować rolę głowy rodziny, zastępując mężczyznę w podejmowaniu decyzji o rozporządzaniu domowym budżetem. Okazuje się, że to właśnie kobiety podejmują kluczowe decyzje dotyczące inwestycji w dom (91 proc.) czy zmiany samochodu (60 proc.) (Women Want More, BCG 2009). Są to decyzje zakupowe, które dawniej były zależne przede wszystkim od mężczyzn.
Jak czytamy w raporcie, wkroczenie kobiet na teren mężczyzn widoczne jest również w przestrzeni zawodowej i zmusza do porzucenia stereotypów. Coraz więcej kobiet decyduje się na wykonywanie „męskiego” zawodu, np. w służbach mundurowych, naukach ścisłych czy inżynierii. Ze względu na rosnącą siłę kobiet i przejmowanie przez kobiety zadań w dotychczas męskich dziedzinach życia, zmieniła się także rola mężczyzn. W starciu z kobietami, unikają konfrontacji i wycofują się do swoich „enklaw”. Poszukują obszarów niezdominowanych jeszcze przez płeć piękną; jednym z nich są np. imprezy sportowe. W świecie piłki nożnej czy wyścigów samochodowych mężczyźni mogą się czuć wciąż (niemal) bezpiecznie. Inne dziedziny typowo męskiej rozrywki to kolekcjonerstwo, motoryzacja, zaś w obszarze życia zawodowego – (nadal) polityka i świat finansów.
fot. mat. prasowe
Sposoby spędzania wolnego czasu w ciągu ostatnich 12 miesięcy
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl