Sprzeniewierzenia a polskie firmy 2010
2011-02-17 10:12
Przeczytaj także: Sprzeniewierzenia a polskie firmy
Jedynie 23 proc. przedsiębiorców nie spotkało się w ostatnich dwóch latach z przypadkami nadużyć dokonanych przez pracowników. Najczęstsza liczba sprzeniewierzeń mieściła się w przedziale 1-2 (37 proc.) oraz 3-5 (27 proc.). Ponad 20 przypadków wykryło u siebie 6 proc. ankietowanych przez Euler Hermes.
fot. mat. prasowe
Ilość przypadków nadużyć w ciągu ostatnich 2 lat
- Należy zauważyć, że ankietowani zaznaczali, tylko wykryte przypadki sprzeniewierzeń pracowniczych. Należałoby jednak zadać pytanie, ile przypadków nie wykryto - mówi Bartosz Pikuła z Euler Hermes.
Liczba nadużyć może być tym większa, jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, iż aż jedna czwarta z nich została wykryta przez przypadek, a 21 proc. to efekt anonimowych informacji od pracowników. Jedynie 8 proc. wykrytych przypadków to efekt profesjonalnego zarządzania ryzykiem oraz audytu wewnętrznego i zewnętrznego.
fot. mat. prasowe
Sposób wykrycia nadużyć
Mimo że przedsiębiorcy zdają sobie sprawę z niedostatecznej uwagi poświęcanej problemowi nadużyć, działy zarządzania ryzykiem wciąż nie są popularne w strukturach firm. Według danych Euler Hermes 44 proc. przedsiębiorców zdaje sobie sprawę, że sprzeniewierzenia pracownicze są niedocenianym zagrożeniem. Prawie tyle samo ankietowanych nie jest w stanie tego stwierdzić, a zaledwie 13 proc. badanych przedsiębiorców uważa, ze firmy mają świadomość istniejącego zagrożenia i wiedzą jak sobie z nim radzić.
fot. mat. prasowe
Czy ryzyko sprzeniewierzeń pracowniczych jest zagrożeniem niedocenianym przez pracodawców?
Tymczasem z badań wynika, że tylko 27 proc. przedsiębiorstw posiada dział lub osobę zajmującą się zarządzaniem ryzykiem, która pomagałaby w identyfikacji, pomiarze, sterowaniu, monitorowaniu i kontroli ryzyka, na które narażone jest przedsiębiorstwo.
fot. mat. prasowe
Dział zarządzania ryzykiem w przedsiębiorstwie
Nic więc dziwnego, że spośród ankietowanych aż 62 proc. uważa, że ich poziom wiedzy na temat zarządzania ryzykiem w organizacji jest średni. Jedna czwarta przedsiębiorców twierdzi, że niewiele wie na ten temat.
fot. mat. prasowe
Poziom wiedzy nt. zarządzania ryzykiem w organizacji
W celu zapobiegania nadużyciom pracowników, rodzime firmy dużą wagę przywiązują do systemów ochrony i monitoringu (21 proc.). Tylko 9 proc. przedsiębiorstw inwestuje w edukacje i szkolenia pracowników. Także bardzo mało firm (4 proc.), umożliwia pracownikom przekazanie anonimowej informacji na temat nadużyć dokonywanych przez ich współpracowników.
- Edukacja i szkolenia z zakresu m. in. etycznych zachowań, powinny stać się elementem tworzenia kultury organizacji, która determinuje sposób zachowania pracowników, przez co staje się jednym z decydujących elementów realizacji celów strategicznych w przedsiębiorstwie - zauważa Dariusz Pauch z Uniwersytetu Szczecińskiego.
fot. mat. prasowe
Polityka bezpieczeństwa firm przeciwko nadużyciom
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl