eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacjeCompliance przyszłością biznesu

Compliance przyszłością biznesu

2011-02-21 12:29

Przeczytaj także: Specjalista ds. Compliance – zawód tylko dla prawników?


Podstawowym zadaniem tego systemu jest udostępnienie przedsiębiorcy narzędzi pozwalających na zabezpieczenie i dokumentowanie następujących czynności na poziomie organizacyjnym:
  • określenie misji przedsiębiorstwa oraz sporządzenie wytycznych dotyczących polityki compliance w formie wewnętrznego regulaminu danego podmiotu (obejmującego np. wytyczne nt. wręczania prezentów, podarunków i wyrazów wdzięczności),
  • szkolenie kierownictwa w zakresie zagadnień związanych z compliance oraz realizacja szkoleń dla pracowników (e-learning, teach the teacher),
  • stworzenie przejrzystych zasad odpowiedzialności za kontrolę i monitoring dostosowanych do poszczególnych działów istniejących w danej strukturze,
  • określenie obowiązków raportowania, wytycznych raportowania, systemu obiegu informacji,
  • wdrażanie uniwersalnych zasad mających zastosowanie w każdej sytuacji i na każdym poziomie organizacyjnym danego podmiotu w codziennej pracy,
  • ustanowienie wewnętrznego/zewnętrznego systemu informowania o nieprawidłowościach.

Funkcje działu compliance w instytucji fi­nan­so­wej. Com­plian­ce, a audyt i komórki zarządzania ryzykiem operacyjnym

Jak już wspomniano, podstawowym zadaniem compliance jest zarządzanie ryzykiem bra­ku zgodności. Compliance zapewnia implementację obowiązującego prawa, regulacji, zasad i stan­dardów do jasno i precyzyjnie sformułowanych instruk­cji i pro­cedur wewnętrznych oraz prawidłowe ich wdrażanie i przestrzeganie. Oprócz zarządzania ryzykiem zgod­ności całej instytucji, wyróżniane są obszary, z którymi wy­konywanie funkcji compliance jest szcze­gól­nie związane - jak przeciwdziałanie praniu brudnych pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, unikanie konfliktu interesów, przestrzeganie zasad dzia­ła­nia z należytą starannością wobec klientów, zasad etycznego postę­powania w biznesie, ochrony danych osobowych, outsourcingu i zasad tajemnicy bankowej, czy zapobieganie manipulacjom finansowym.

Na początku poprzedniej dekady międzynarodowe instytucje nadzorcze zauważyły, że standardowe poj­mowanie ryzyka obejmujące pojęcia ryzyka płynności i kre­dytowego są niewystarczające. Badania te przyczyniły się do przygotowania wielu rekomendacji, zarówno na szczeblu globalnym, jak i kra­jo­wym, które rozszerzyły obowiązek zarządzania ryzykiem o pomijane dotychczas obszary. Podkreślano, że przede wszystkim banki powinny posiadać sprawne me­chanizmy kontrole zabezpieczające je przed ryzykiem związanymi z sankcjami prawnymi, ryzykiem strat finansowych oraz utratą reputacji, czyli zagrożeniami, które mogą dotknąć bank w wyniku niedostosowania jego działalności do obowiązujących norm prawnych i praktykowanych standardów.

Źródłem takich reguł jest zarówno prawodawstwo danego państwa, jak i zasady związane z procesami rynkowymi (np. ustanawiane przez uczestników rynku, czy wewnętrzne przepisy bankowe). Zauważono, że ryzyko niedostosowania odnosi się także do reguł uczciwości. Reputacja banku jest bowiem ściśle związana ze zgodnością z prawem jego postępowania i poszanowaniem reguł wewnętrznych i etycznych. Dostosowanie działalności banku do wymaganych standardów pomaga mu osiągnąć i utrzymać dobrą reputację, a poprzez to wyjść naprzeciw oczekiwaniom całego otoczenia biznesowego. Wszystkie ww. funkcje pełni w bankach właśnie system compliance.

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: