Compliance przyszłością biznesu
2011-02-21 12:29
Przeczytaj także: Specjalista ds. Compliance – zawód tylko dla prawników?
Podstawowym zadaniem tego systemu jest udostępnienie przedsiębiorcy narzędzi pozwalających na zabezpieczenie i dokumentowanie następujących czynności na poziomie organizacyjnym:
- określenie misji przedsiębiorstwa oraz sporządzenie wytycznych dotyczących polityki compliance w formie wewnętrznego regulaminu danego podmiotu (obejmującego np. wytyczne nt. wręczania prezentów, podarunków i wyrazów wdzięczności),
- szkolenie kierownictwa w zakresie zagadnień związanych z compliance oraz realizacja szkoleń dla pracowników (e-learning, teach the teacher),
- stworzenie przejrzystych zasad odpowiedzialności za kontrolę i monitoring dostosowanych do poszczególnych działów istniejących w danej strukturze,
- określenie obowiązków raportowania, wytycznych raportowania, systemu obiegu informacji,
- wdrażanie uniwersalnych zasad mających zastosowanie w każdej sytuacji i na każdym poziomie organizacyjnym danego podmiotu w codziennej pracy,
-
ustanowienie wewnętrznego/zewnętrznego systemu informowania o nieprawidłowościach.
Funkcje działu compliance w instytucji finansowej. Compliance, a audyt i komórki zarządzania ryzykiem operacyjnym
Jak już wspomniano, podstawowym zadaniem compliance jest zarządzanie ryzykiem braku zgodności. Compliance zapewnia implementację obowiązującego prawa, regulacji, zasad i standardów do jasno i precyzyjnie sformułowanych instrukcji i procedur wewnętrznych oraz prawidłowe ich wdrażanie i przestrzeganie. Oprócz zarządzania ryzykiem zgodności całej instytucji, wyróżniane są obszary, z którymi wykonywanie funkcji compliance jest szczególnie związane - jak przeciwdziałanie praniu brudnych pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, unikanie konfliktu interesów, przestrzeganie zasad działania z należytą starannością wobec klientów, zasad etycznego postępowania w biznesie, ochrony danych osobowych, outsourcingu i zasad tajemnicy bankowej, czy zapobieganie manipulacjom finansowym.
Na początku poprzedniej dekady międzynarodowe instytucje nadzorcze zauważyły, że standardowe pojmowanie ryzyka obejmujące pojęcia ryzyka płynności i kredytowego są niewystarczające. Badania te przyczyniły się do przygotowania wielu rekomendacji, zarówno na szczeblu globalnym, jak i krajowym, które rozszerzyły obowiązek zarządzania ryzykiem o pomijane dotychczas obszary. Podkreślano, że przede wszystkim banki powinny posiadać sprawne mechanizmy kontrole zabezpieczające je przed ryzykiem związanymi z sankcjami prawnymi, ryzykiem strat finansowych oraz utratą reputacji, czyli zagrożeniami, które mogą dotknąć bank w wyniku niedostosowania jego działalności do obowiązujących norm prawnych i praktykowanych standardów.
Źródłem takich reguł jest zarówno prawodawstwo danego państwa, jak i zasady związane z procesami rynkowymi (np. ustanawiane przez uczestników rynku, czy wewnętrzne przepisy bankowe). Zauważono, że ryzyko niedostosowania odnosi się także do reguł uczciwości. Reputacja banku jest bowiem ściśle związana ze zgodnością z prawem jego postępowania i poszanowaniem reguł wewnętrznych i etycznych. Dostosowanie działalności banku do wymaganych standardów pomaga mu osiągnąć i utrzymać dobrą reputację, a poprzez to wyjść naprzeciw oczekiwaniom całego otoczenia biznesowego. Wszystkie ww. funkcje pełni w bankach właśnie system compliance.
Przeczytaj także:
Zarządzanie ryzykiem. Hedging jako tarcza amortyzująca straty
oprac. : eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
compliance, audyt, audyt prawny, zarządzanie ryzykiem w przedsiębiorstwie, zarządzanie ryzykiem prawnym