Koniunktura konsumencka II 2011
2011-02-23 13:41
W lutym 2011 r. odnotowano różnokierunkowe tendencje zmian w koniunkturze konsumenckiej w stosunku do poprzedniego miesiąca - poinformował Główny Urząd Statystyczny.
Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka I 2011
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, zmniejszył się w lutym 2011 r. o 2,4 pkt proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował na poziomie –25,0 pkt proc. Zanotowany poziom wskaźnika jest tym samym niższy o 9,3 pkt proc. od wyniku z lutego poprzedniego roku.Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, zwiększył o 0,8 pkt proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował na poziomie –29,2 pkt proc. Wartość tego wskaźnika była niższa niż przed rokiem — o 4,5 pkt proc.
Zanotowane zmiany wskaźników koniunktury konsumenckiej były wynikiem pogorszenia większości badanych czynników determinujących nastroje konsumentów.
W lutym 2011 r. konsumenci bardziej pesymistycznie niż miesiąc wcześniej oceniali zachodzące (w ostatnich 12 miesiącach) zmiany w sytuacji finansowej swoich gospodarstw domowych jak również w ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju (spadki wskaźników w stosunku do stycznia br. o 5,2 oraz 6,4 pkt proc.). Niekorzystnie oceniono także oczekiwane (w następnych 12 miesiącach) zmiany sytuacji finansowej swoich gospodarstw domowych oraz dokonywanie ważnych zakupów dla gospodarstw domowych w obecnej sytuacji (spadki wskaźników w stosunku do stycznia br. odpowiednio o 1 pkt proc. i o 2,3 pkt proc.). W niewielkim stopniu poprawiły się oceny oczekiwanych (w następnych 12 miesiącach) zmian w sytuacji ekonomicznej kraju (wzrost wskaźnika o 3,1 pkt proc.), w poziomie bezrobocia (spadek wartości bezwzględnej o 0,5 pkt proc.) oraz oczekiwanych możliwości oszczędzania (wzrost o 0,4 pkt proc.).
Przeczytaj także:
Nastroje konsumentów poprawiły się w I 2025
![Nastroje konsumentów poprawiły się w I 2025 [© Freepik] Nastroje konsumentów poprawiły się w I 2025](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/koniunktura-konsumencka/Nastroje-konsumentow-poprawily-sie-w-I-2025-264488-150x100crop.jpg)
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl