Rekrutacja online - podsumowanie 2010
2011-02-24 12:38
Przeczytaj także: Rekrutacja przez Internet w ponad 60% firm
Najczęściej poszukiwani pracownicy
fot. mat. prasowe
20 najczęściej publikowanych ofert pracy w 2010 roku
Można zauważyć, że stanowiska sprzedażowe kolejny rok zajmują pierwsze miejsce listy. W odróżnieniu od 2009 roku znacznie wzrosła natomiast liczba ofert dla programistów. Z listy 20 najczęściej publikowanych ofert wypadły następujące stanowiska:
- Telemarketer
- Farmaceuta
- Pracownik gastronomii i turystyki
- Specjalista ds. organizacji produkcji
W zamian na liście pojawiły się stanowiska takie jak:
- Kierowca samochodów ciężarowych
- Pracownik budowlany – fundamenty i ściany
- Krawcowa, hafciarka, szwaczka, prasowacz, kuśnierz
- Administrator ds. systemów i aplikacji
Analiza ogólna aktywności ogłoszeniowej na terytorium kraju
Jak podają autorzy raportu, podobnie jak w przypadku danych ogólnych, we wszystkich województwach można zaobserwować wzrost liczby ofert. Nie jest jednak zaskoczeniem, że liczba ofert waha się - i to znacząco – w zależności od województwa.
fot. mat. prasowe
Liczba ofert wg województw
Autorzy raportu podkreślają, że znaczny procentowy przyrost liczby ofert (wynoszący powyżej 50% stanu z roku 2009), w następujących województwach:
- podlaskim
- warmińsko-mazurskim
- podkarpackim
- ubelskim
- lubuskim
Co to oznacza? W wymienionych województwach w roku 2009 zanotowano relatywnie niewielką liczbę ofert, co było związane m.in. z sytuacją na rynku. Niewielka liczba ogłoszeń nie zawsze oznacza jednak niewielkie zapotrzebowanie na pracę – może być np. oznaką ograniczeń budżetowych firm, które nie pozwalają rekrutować pracowników. W momencie ożywienia na rynku, firmy stają się bardziej aktywne w celu nadrobienia braków w zasobach. Jednocześnie warto zauważyć, że wzrost liczby ogłoszeń internetowych może oznaczać wzrost wykorzystania tego narzędzia w procesie rekrutacji, a niekoniecznie wzrost samego rynku. Wielu pracodawców z uwagi na ograniczenia budżetowe wybierało Internet jako tańszą formę komunikacji rekrutacyjnej, co przełożyło się na relatywny wzrost liczby ofert na portalach internetowych.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl