Inwestycje światowej motoryzacji w Polsce
2011-02-24 12:14
W ostatnich latach nie weszła do Polski żadna duża inwestycja w zakresie produkcji samochodów osobowych. Zachodnie koncerny coraz częściej wybierają kraje ościenne. Co zrobić, by inwestycje koncernów motoryzacyjnych nie omijały naszego kraju? - zastanawiali się uczestnicy debaty w ramach programu Przyjazna Motoryzacja, która odbyła się 23 lutego 2011 r. na terenie Sejmu RP.
Przeczytaj także: 10 największych firm motoryzacyjnych w Europie Wschodniej
Rozpoczynając dyskusję nad sposobami wsparcia inwestycji w jednej z kluczowych dla polskiej gospodarki branży, Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, zaznaczył, iż debata ta, jest pierwszym z cyklu czterech tego typu spotkań, organizowanych w ramach programu Przyjazna motoryzacja. Program ten, firmowany przez Związek, ma za zadanie propagować wzorce motoryzacji racjonalne, bezpiecznej i ekologicznej.Jakub Faryś wskazał na potrzebę rozpatrywania motoryzacji w szerokim kontekście gospodarczym. Zachęcał, by motoryzację w sensie produkcyjnym widzieć jako jedno z ogniw w łańcuchu współzależności pomiędzy producentami części, fabrykami samochodów, dealerami oraz serwisami, prowadzącemu wprost ku klientowi − prywatnemu oraz wykorzystującemu pojazd jako narzędzie pracy. Zwrócił uwagę na rozległość branż okołomotoryzacyjnych, koniecznych do tego, by samochód mógł być wyprodukowany, sprzedany i użytkowany. Obszar ten obejmuje również usługi finansowe, ofertę sektora paliw, infrastrukturę drogową i turystyczno-gastronomiczną, a nawet komunikację marketingową z klientem.
Lider regionu
Marek Łyżwa, Członek zarządu ds. promocji gospodarczej i inwestycji zagranicznych Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych, zaznaczył, że zwłaszcza w warunkach globalnego kryzysu dwa ostatnie lata można uznać za niezłe pod względem liczby i wartości nowych inwestycji, w tym również motoryzacyjnych. Całkowity napływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych do Polski do 2009 roku wyniósł 116,4 mld euro, w tym w 2009 roku − 9,95 mld euro. Obecnie mamy najwyższy w Europie napływ inwestycji zagranicznych. W raporcie globalnej firmy konsultingowej AT Kearney z 2010 roku Polska zanotowała największy wzrost notowań (skok o 16 pozycji) w porównaniu z poprzednią edycją z 2007 roku − pod względem atrakcyjności inwestycyjnej Polska została sklasyfikowana na 2. miejscu w Europie, a 6. na świecie.
Z kolei w świetle raportu World Investment Prospects Survey 2009-2011 Polska sytuuje się na 11. miejscu na świecie pod względem atrakcyjności inwestycyjnej. Pozycja ta ma wynikać z szybko rosnącego i perspektywicznego rynku wewnętrznego, wykwalifikowanej siły roboczej (najwięcej studentów w UE pochodzi z Polski!), korzystnego współczynnika jakość produkcji, wzrostu eksportu i stabilności gospodarki w kryzysie. Docenienie przez inwestorów jakości naszej wiedzy fachowej przekłada się nie tylko na wyniki, ale i strukturę inwestycji motoryzacyjnych, wśród których coraz istotniejszy staje się obszar badań i rozwoju.
Co szóste euro inwestowane w motoryzację
Motoryzacja jest jednym z głównych obszarów inwestycji pilotowanych przez PAIiIZ. W roku 2010 Agencja zrealizowała 5 projektów inwestycyjnych w branży motoryzacyjnej o łącznej wartości ponad 106 mln euro, kreujących 1037 miejsc pracy. Największe inwestycje branży w roku 2010 to rozbudowa fabryki tarcz hamulcowych BREMBO w Dąbrowie Górniczej o wartości 60 mln euro (największy zakład koncernu na świecie), a także budowa fabryki szyb dla Daimlera w Środzie Śląskiej o wartości 51 mln euro.
Udział branży motoryzacyjnej w inwestycjach strefowych w ostatnich latach ustabilizował się na poziomie około 15 proc. Aż 300 z 900 podmiotów produkcyjnych z branży motoryzacyjnej powstało dzięki kapitałowi z zagranicy. Obawy, często formułowane w początkowym okresie transformacji systemowej w Polsce, dotyczące „wyprowadzania zysków za granicę” – nie znalazły potwierdzenia w rzeczywistości. Aż 50 proc. środków lokowanych w roku 2010 przez zagranicznych inwestorów w Polsce ma charakter reinwestycji – pochodzi z zysków wypracowanych przez wcześniejsze inwestycje tych podmiotów.
Przeczytaj także:
Nie ma szans na zatrzymanie redukcji etatów w branży automotive?
oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
branża motoryzacyjna, produkcja samochodów, polski rynek motoryzacyjny, przemysł motoryzacyjny, inwestycje zagraniczne