Transport lotniczy przed problemami
2011-02-28 11:40
Przeczytaj także: Linie lotnicze bankrutują?
Sytuacja LOT: Firma musi zostać sprzedana
Problemy europejskich linii lotniczych to także kłopoty polskiego LOTu. Firma boryka się z rosnącą konkurencją, kosztami własnej działalności, a jej perspektywy wciąż nie są do końca określone.
- LOT, jako samodzielna linia lotnicza, nie ma szans w starciu z takimi gigantami jak Lufthansa, Air France / KLM czy British Airways. Najlepszym wyjściem zarówno dla LOTu jak i dla budżetu Państwa byłaby sprzedaż firmy. Polskim liniom najbliżej jest do Lufthansy, która w ciągu ostatnich lat dokonała kilku znaczących zakupów. LOT nie jest celem transferowym numer jeden niemieckiego przewoźnika, natomiast walczący o każdą złotówkę Skarb Państwa nie będzie skłonny tanio sprzedawać linii – tłumaczy Tomasz Starus z TU Euler Hermes.
Prognoza 2011 r.: dwa światy
fot. mat. prasowe
Największe linie lotnicze świata
Największe linie lotnicze świata
Europejskie linie lotnicze w dalszym ciągu dążą do zwiększenia produktywności i dostosowania zdolności przewozowych do zmian popytu (np. w nowej konfiguracji B777 Air France-KLM nie będzie miejsc pierwszej klasy). Niezależnie od utworzenia ogromnej południowoamerykańskiej grupy linii lotniczych LATAM Airlines Group (stworzonej z połączenia chilijskich linii LAN i brazylijskich TAM; grupa może się pochwalić 9 mld USD łącznej sprzedaży), półkula południowa aż roi się od linii lotniczych szukających kapitału na sfinansowanie rozwoju: idąc w ślady Cebu Pacific (500 mln USD w 2010 r.), w lutym 2011 r. Garuda Indonesia wypuściła prospekt emisyjny, który ma zgromadzić od 350 mln USD do 530 mln USD.
Trzy sojusze linii lotniczych, ustaliwszy priorytety w zakresie wspólnej strategii ochrony przychodów i podziału zysków między członkami, zwracają się teraz rezolutnie ku ekspansji na rynkach wschodzących – jak np. Star Alliance i Air India (połowa 2011 r.) oraz pozyskanie Aerolineas Argentina, Garuda Indonesia (w 2010 r.) i Shanghai Airlines (2011 r.) przez Sky Team.
fot. mat. prasowe
Tempo wzrostu rocznych przewozów lotniczych (loty pasażerskie i towarowe)
Tempo wzrostu rocznych przewozów lotniczych (loty pasażerskie i towarowe)
![Polski rynek lotniczy zasilą kolejni przewoźnicy [© Syda Productions - Fotolia.com] Polski rynek lotniczy zasilą kolejni przewoźnicy](https://s3.egospodarka.pl/grafika/przewoznicy/Polski-rynek-lotniczy-zasila-kolejni-przewoznicy-d8i3B3.jpg)
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl