Flota samochodowa w Polsce 2010
2011-03-02 12:29
Przeczytaj także: PZWLP: CFM w 2016 r.
Ubezpieczenia flot
W ostatnich miesiącach 2010 roku mieliśmy do czynienia z poważnym wzrostem stawek ubezpieczeniowych, a nawet z trudnościami w znalezieniu ubezpieczycieli dla niektórych flot w Polsce. Po długim okresie oferowania stawek ubezpieczeniowych na poziomie kosztów lub poniżej kosztów własnych ubezpieczycieli (czyli bardzo miękkiego rynku ubezpieczeń w naszym kraju) weszliśmy w okres, w którym firmy (zwłaszcza te, które wcześniej nie interesowały się szkodowością) będą musiały liczyć się z większymi kosztami ubezpieczenia flot.
- Przyczyn wzrostu stawek jest bardzo wiele i wzrosty stawek w ostatnim okresie nastąpiły nie tylko w Polsce. Stawki dla flot rosną również w Czechach, we Włoszech i w Anglii, i są to wzrosty wielokrotnie przekraczające inflacje. W innych krajach np. w Holandii czy w Niemczech wzrosty zostały utrzymane na poziomie inflacji. Stawki dla flot w ostatnim roku spadły tylko nieznacznie na Węgrzech i na Słowacji. Oczywiście powstaje pytanie jak ograniczyć wzrost kosztów. Najprostsza odpowiedz to właściwa organizacja i kontrola kosztów napraw blacharskich, odpowiedni program prewencji i edukacji oraz właściwa selekcja kierowców i precyzyjne ustalone zasady zawarte w polityce flotowej firmy (car policy), które są bez wyjątku stosowane do wszystkich kierowców z Zarządem firmy włącznie. Redukcję stawek ubezpieczeniowych możemy również osiągnąć poprzez większe zatrzymanie ryzyka po stronie właściciela/korzystającego z floty (np. wyższe udziały własne, węższy zakres ochrony), ale redukcja stawek ubezpieczeniowych nie jest obniżeniem kosztów, ponieważ szkody nieubezpieczone firma będzie musiała pokryć z własnego budżetu. Redukcja kosztów w ten sposób to w najlepszym wypadku przesunięcie w czasie kosztów, które i tak będą musiały być poniesione. Na szczęście na rynku jest wiele podmiotów, które są w stanie doradzić firmom posiadającym floty i które zapewne teraz będą jeszcze chętniej wysłuchane – mówi Ernie Greszta, Regional Insurance Manager, LeasePlan Fleet Management
Co przyniesie rok 2011?
W opinii LeasePlan Fleet Management, wyniki branży wynajmu długoterminowego w 2010 roku pozwalają na prognozowanie dalszego dynamicznego wzrostu tego sektora. Zmiany w strukturze rynku, automatyzacja procesów i praktyczny sprawdzian elastyczności firm CFM w obliczu trudnej sytuacji rynkowej sprawiły, że są one lepiej niż kiedykolwiek, przygotowane do sprostania potrzebom i oczekiwaniom klientów. Życzeniem i celem sektora wynajmu długoterminowego będzie teraz nie tylko utrzymanie dwucyfrowego wzrostu, ale i walka o wynik z „dwójką” z przodu.
![Wynajem długoterminowy i Rent a Car w 2024 roku [© Freepik] Wynajem długoterminowy i Rent a Car w 2024 roku](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/flota-samochodowa/Wynajem-dlugoterminowy-i-Rent-a-Car-w-2024-roku-264636-150x100crop.jpg)
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl