Płatności masowe w Polsce w 2009 r.
2011-03-03 11:34
Przeczytaj także: Polecenie zapłaty oszczędza czas
Telefon komórkowy
W 2006 roku Polacy tylko w 24 na 100 przypadkach opłacali rachunki za telefon komórkowy w sposób bezgotówkowy, z czego najczęściej dokonywali tych płatności przelewem z wykorzystaniem bankowości internetowej oraz przelewem w oddziale banku. W 2009 roku udział płatności bezgotówkowych wzrósł do około 48%, głównie dzięki aktywniejszemu wykorzystywaniu przez tych klientów kanałów elektronicznych, takich jak przelewy w bankowości internetowej. Wśród płatności gotówkowych dominowały płatności gotówką na poczcie oraz gotówką w kasie punktu obsługi klienta u dostawcy usługi. Płatności za telefon komórkowy są drugim typem usługi, którą Polacy płacili najczęściej
bezgotówkowo.
Telefon stacjonarny
fot. mat. prasowe
Sposoby płatności za telefon stacjonarny w Polsce w 2009 r.
Czynsz
W 2006 roku respondenci w 82% regulowali płatności za czynsz w formie gotówkowej. Ze względu na brak lub bardzo niskie opłaty, aż 40% spośród wszystkich płatności za czynsz było wykonywanych gotówkowo w kasie punktu obsługi klienta lub u inkasenta. Z bezgotówkowych form płatności największy udział miały płatności z wykorzystaniem bankowości internetowej (ok. 8%). W 2009 roku udział płatności bezgotówkowych wzrósł do około 33%, ale nadal płatności gotówkowe stanowiły prawie 70% wszystkich płatności, w tym najczęściej wybierano płatność za czynsz w formie gotówki na poczcie (29%) lub w kasie punktu obsługi klienta u dostawcy usługi lub u inkasenta (prawie 28%).
Ubezpieczenie samochodu
W 2006 roku Polacy płatność za ubezpieczenie samochodu w ogromnej większości dokonywali w sposób gotówkowy (89%). W ponad połowie przypadków, płatności były dokonywane w formie gotówkowej w kasie punktu obsługi klienta lub u inkasenta (52%). Z bezgotówkowych płatności najczęściej wybierano przelewy w oddziale banku, które miały łączny udział 5% oraz przelewy w Internecie z 4% udziałem.
fot. mat. prasowe
Sposoby płatności za ubezpieczenie samochodu w Polsce w 2009 r.
W 2009 roku struktura sposobów płatności była porównywalna do tej z 2006 roku. Łączny udział płatności bezgotówkowych w 2009 roku wynosił około 17%. Transakcje gotówką w kasie punktu obsługi klienta u dostawcy usługi (u ubezpieczyciela) stanowiły 43%, a u inkasenta (u agenta ubezpieczeniowego) 15%, co daje łączny udział około 58%. Udział płatności gotówkowych w kasie punktu obsługi klienta lub u inkasenta (agenta ubezpieczeniowego) wyjątkowo zatem wzrósł na przestrzeni badanych lat z około 52% do 58%. Najczęściej wybierane płatności bezgotówkowe to przelewy w bankowości internetowej (14%).
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl