Polscy internauci a e-commerce 2010
2011-03-04 11:26
Rys.1 © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Polscy internauci a e-commerce 2011
fot. mat. prasowe
Rośnie też świadomość internautów odnośnie zakupów grupowych, tzw. group shopping, jednak na naszym rynku popularność dotychczasowych kanałów sprzedaży jest nadal dużo większa.
Sklep internetowy czy aukcje on-line?
Internauci deklarują, że zakupów w Internecie dokonują zarówno w e-sklepach, ale też na aukcjach internetowych. Choć liczba sklepów on-line w ostatnim okresie gwałtownie się powiększyła i zbliża się do 10 tys. podmiotów, aukcje internetowe są nadal bardziej popularne wśród polskich internautów. Zakup tym kanałem deklaruje aż 80 proc. kupujących w sieci (59,2 proc. internautów). W sklepach internetowych zakupów dokonuje dla porównania 68 proc. tej grupy (50,3 proc. internautów). Rośnie liczba osób kupujących zarówno na aukcjach, jak i w sklepach.
Porównywarki, pasaże i serwisy opinii
Jak pokazują wyniki badania, porównywarki cen ofert e-sklepów oraz serwisy konsumenckie gromadzące opinie, sugestie i rekomendacje internautów mają duży wpływ na wzrost odsetka kupujących on-line w ostatnim roku. Z najpopularniejszych narzędzi wspierających sprzedaż w sieci – porównywarek cen – korzysta 60 proc. kupujących on-line. Równie dobrym sposobem na wyszukiwanie informacji o produkcie są według internautów wspomniane serwisy z opiniami innych użytkowników. Korzysta z nich 56 proc. kupujących w sieci. Nieco mniejszym zainteresowaniem cieszą się pasaże handlowe i katalogi, z których korzysta 18 proc. kupujących w sieci. Najwyższą świadomość wspomaganą wśród porównywarek według raportu Gemius S.A. mają Ceneo.pl, Skapiec.pl oraz Nokaut.pl.
fot. mat. prasowe
Popularność różnych narzędzi e-commerce
Zakupy grupowe
Najnowszy rodzaj zakupów on-line w polskim Internecie – zakupy grupowe – choć jest najrzadziej wykorzystywanym sposobem dokonywania transakcji, znany jest już wśród 33 proc. internautów. Z serwisów, w których zainteresowani tym samym produktem negocjują ceny z dostawcą i w wyniku tego kupują taniej, korzysta aż 16 proc. kupujących online.
Najbardziej znane w polskim Internecie serwisy zakupów grupowych to Groupon.pl, Okazik.pl oraz Gruper.pl.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl