Wnioski o dotacje a metodologia Project Cycle Management
2011-03-25 13:54
Przeczytaj także: PO Innowacyjna Gospodarka: praktyczne wskazówki
Nie to jest jednak najgorsze. Problem leży w braku jakiejkolwiek informacji na temat ram stosowania PCM w projekcie, przez co wprowadzane jest niepotrzebne zamieszanie. Każdy kto spotkał się z matrycą logiczną, a powinien się spotkać chociażby przez lekturę podręcznika wskaźników, może przestać rozumieć rzeczywistość. Każdy, kto nigdy nie stosował metodologii już pewnie się tego nie nauczy, bo po co zadawać sobie niepotrzebny trud wskazywania rezultatów, skoro są niepotrzebne? Obietnica dostosowania wniosku w większym stopniu do metodologii zarządzania cyklem projektu okazała się niezwykle przewrotna. Co wobec tego robić? Jak przygotowywać wniosek zgodnie z nowym wzorem?
Odpowiedź może być tylko jedna: tak jak do tej pory. Należy tylko jeszcze dobitniej trzymać się zasady, która mówi, że wniosek o dofinansowanie to tylko formularz, który trzeba wypełnić. Za nim zawsze musi stać projekt: dobrze przemyślany, będący odpowiedzią na realne problemy, spójny obraz potrzeb i działań, określony w czasie, zaplanowany pod względem finansowym. Tylko niektóre elementy projektu znajdą się we wniosku, co jednak w żadnym przypadku nie może zwalniać beneficjentów z tworzenia pełnej koncepcji. Wprawni realizatorzy projektów rozpoznają dobrze sformułowane cele, mniej biegli w tej sztuce nie powinni rezygnować z przygotowania całej matrycy logicznej wraz z rezultatami.
Co więcej, powinni pokusić się o przygotowanie podziału problemów na przyczyny i skutki, co ułatwi uporządkowanie logiki projektu. Nawet jeśli rysowanie drzewek wydaj się być zajęciem czasochłonnym i nieco infantylnym, warto poświęcić chwilę, aby przynajmniej zrozumieć różnicę pomiędzy celami a rezultatami. W przeciwnym razie będziemy tworzyć projekty, których celami będzie przeszkolenie uczestników, stworzenie ośrodków przedszkolnych, zorganizowanie zajęć dodatkowych. Czy jednak naprawdę szkolimy się tylko po to, żeby pochodzić na szkolenia? Czy przedszkola powstają po to, żeby po prostu były, czy zajęcia dodatkowe organizuje się dla samego organizowania, bo tak każe program?
To tylko rezultaty zrealizowanych działań, prawdziwe cele leżą w zmianach, które mogą się dzięki projektom dokonać: maluchy będą lepiej się rozwijać, uczniowie poprawią swoje wyniki, być może zdadzą lepiej do następnych szkół, a na szkoleniach pozyskamy wiedzę, dzięki której zdobędziemy lepsze zatrudnienie. To proste. Jednak w zderzeniu z tysiącami stron wytycznych można stracić nawyki stosowania rozwiązań najprostszych i logicznych.
Pozostaje jeszcze pytanie, co zrobić, aby metodologia PCM weszła na stałe do praktyki tworzenia projektów? Póki co, chyba więcej jest jej na papierze niż w projektach. Zmiany upraszczające wniosek z całą pewnością nie działają na korzyść procesu upowszechniania. Zapowiedź dostosowania wniosku do metodologii wywołała wprawdzie zainteresowanie wśród ocenianych i oceniających, ale już pogłębienie wiedzy przyniosło spore rozczarowanie. Przy tonach dokumentów i zasad, o których stosowaniu trzeba pamiętać, jeszcze kilka zapisów nie mających zastosowania w praktyce wypełniania formularza wniosku skutecznie odstrasza. A przecież metodologia PCM jest przydatna i potrzebna, przy odrobinie wprawy także bardzo prosta w użyciu. Jeśli ten argument nie pomaga, warto po prostu pamiętać, że mimo zmian formularzy jest wciąż wymagana.
1 2
oprac. : Anna Jarmuszkiewicz / Fundusze Europejskie