Rynek detaliczny na świecie po kryzysie
2011-03-11 12:18

Wyniki rankingu „Leaving home. Global Powers of Retailing2011” © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Sprzedaż detaliczna: ile zarobiły największe sieci handlowe?
fot. mat. prasowe
Wyniki rankingu „Leaving home. Global Powers of Retailing2011”
Wyniki rankingu „Leaving home. Global Powers of Retailing2011”
Raport „Leaving home. Global Powers of Retailing2011” przygotowany przez firmę doradczą Deloitte we współpracy z STORES Media pokazuje, że wysiłki podejmowane przez wiele firm w celu ograniczenia kosztów i dostosowania poziomu zapasów nie poszły na marne. Detaliści ciągle jednak muszą liczyć się z mniejszą dostępnością kredytów i większą ostrożnością konsumentów, którzy teraz uważniej planują swoje zakupy i wydatki. „Warto w tym miejscu odnieść się do sytuacji sektora w Polsce. Dobre wyniki sprzedaży osiągnięte w ubiegłym roku to w dużej mierze rezultat otwierania nowych placówek i – wzorem innych krajów – programów redukcji kosztów. Niestety, nie są to narzędzia pozwalające na zbudowanie trwałego sukcesu rynkowego. Dlatego też, w szczególności dla segmentu supermarketów i delikatesów, nadchodzi moment, kiedy punkt ciężkości działania powinien zmienić się
w kierunku opracowania nowej oferty i rozwiązań dla klientów”- mówi Magdalena Jończak, Starszy Menedżer w Dziale Konsultingu Deloitte.
We wszystkich regionach zaobserwowano spowolnienie wzrostu sprzedaży, ale wszędzie też, z wyjątkiem Afryki i Bliskiego Wschodu, odnotowano poprawę rentowności. Największy wzrost, w tym zakresie miała miejsce w Ameryce Łacińskiej, gdzie marża netto zwiększyła się z 1,4 do 3,3 procent. Firmy z branży detalicznej w Stanach Zjednoczonych wykazały poprawę rentowności o nieco ponad jeden punkt procentowy, w porównaniu do wartości 3,4 procenta w roku obrotowym 2009, a firmy z Wielkiej Brytanii miały najwyższą marżę netto (3,5 procenta w porównaniu do 2,5 procenta w 2008 roku), były też w ścisłej czołówce jeśli chodzi o tempo wzrostu (7,1 procenta). Początek roku 2011 pokazuje jednak, że przedsiębiorstwa zajmujące się sprzedażą detaliczną obawiają się, że popyt w krajach rozwiniętych będzie niewystarczający, zaś w krajach wschodzących może nastąpić przegrzanie koniunktury. Branża ma również świadomość problemów związanych z niestabilnością kursów walutowych, zmianami w polityce podatkowej i stabilizacją sytuacji na niektórych rynkach.
![Największe sieci handlowe na świecie 2018 [© vege - Fotolia.com] Największe sieci handlowe na świecie 2018](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/sieci-detaliczne/Najwieksze-sieci-handlowe-na-swiecie-2018-202488-150x100crop.jpg)
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl