Franczyza w gastronomii 2010-2011
2011-03-11 12:37
Liczba lokali należących do sieci franczyzowych © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Agencje bankowe w 2010 r.
Sieci będą odgrywać coraz większą rolę na polskim rynku gastronomicznym, podobnie jak dzieje się to w Stanach Zjednoczonych czy krajach Europy Zachodniej. Obecnie w naszym kraju funkcjonuje niewiele sieci, które mogą pochwalić się liczbą lokali rzędu 100 czy 200, a tym samym ogólnopolską skalą działania. Niemniej coraz bardziej widoczne jest dążenie właścicieli pojedynczych lokali bądź minisieci do dalszej ekspansji. Sposobem na rozwój dla wielu z nich jest franczyza. Jednocześnie zauważyć można, że coraz więcej osób zainteresowanych działalnością w gastronomii poszukuje możliwości działania pod znaną marką i skorzystania z cudzego sprawdzonego sposobu na biznes.Jak czytamy w raporcie, na polskim rynku obecnych jest już ok. 130 marek gastronomicznych, których właściciele deklarują chęć rozwoju ich w ramach sieci franczyzowych. Przynajmniej jeden lokal na licencji posiada na razie ok. 80 z nich. W ramach tych sieci, które rozpoczęły już faktyczny rozwój poprzez franczyzę, działa 1950 barów i restauracji. Większość z nich należy do franczyzobiorców. Tylko w ubiegłym roku sieci te powiększyły się o ok. 300 jednostek, w tym ok. 260 franczyzowych. To podobny wynik do tego osiągniętego w roku 2009.
fot. mat. prasowe
Liczba lokali należących do sieci franczyzowych
Według Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych, sieci, które dzięki franczyzie, osiągnęły do tej pory największą skalę działania, to Fornetti, McDonald's, Da Grasso i Telepizza. Są to jednocześnie jedyne sieci franczyzowe, które mają już ponad 100 lokali w całym kraju. Jest to również bezpośrednio związane z długą obecnością tych sieci na polskim rynku, wszystkie rozpoczęły rozwój w latach 90. minionego stulecia. Długa obecność na rynku poparta licznymi sukcesami niewątpliwie budzi większe zaufanie wśród potencjalnych franczyzobiorców, co przekłada się na kolejne inwestycje w ramach tych sieci.
fot. mat. prasowe
Największe sieci gastronomiczne rozwijające się poprzez franczyzę
Z raportu wynika, że czołówka największych sieci gastronomicznych rozwijających się poprzez franczyzę od lat pozostaje niezmienna. Na uwagę zasługuje fakt, że nadal nie ma wśród nich sieci SUBWAY, która w ubiegłym roku wyprzedziła McDonald’s, i obecnie jest największą siecią restauracji na świecie – komentuje Andrzej Krawczyk, Partner Zarządzający Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl