Ulubione produkty i usługi finansowe Polaków
2011-03-14 10:45
Przeczytaj także: Lokaty antybelkowe wkrótce znikną
Klientom banków trudno będzie pogodzić się z koniecznością utraty jednej piątej zysków z odsetek. Prawdopodobnie będą chcieli skorzystać z innych produktów, które nie są obciążone podatkiem. Taką alternatywą są np. polisy lokacyjne (tzw. "polisolokata", czyli połączenie lokaty z polisą ubezpieczeniową). Na razie korzysta z nich zaledwie 2,2 proc. ankietowanych. – W przypadku tradycyjnych lokat część osób zapewne pogodzi się z koniecznością zapłacenia podatku, ale będzie chciała zrekompensować to sobie wyższym zyskiem z inwestycji. To może ożywić rynek TFI, może nawet zwiększy zainteresowanie samodzielnym inwestowaniem w akcje – mówi Wioletta Kociszewska, Dyrektor Biura Produktów w Dep. Centrum Inwestycyjne Deutsche Bank PBC SA.
W wynikach badania widać też zapowiedź nowego hitu wśród produktów finansowych. Już 3,3 proc. Polaków korzysta z kart zbliżeniowych. – Produkty, które koncentrują się na przyspieszeniu drobnych transakcji - poniżej 50 zł – będą w najbliższym czasie hitem, bo pozwalają na dużo wygodniejsze płatności, niż tradycyjne karty – mówi prof. Kaszubski.
Według Deutsche Bank PBC SA, główni operatorzy kart płatniczych – MasterCard i Visa – zdają sobie z tego sprawę i walczą o rosnący rynek. Według najnowszych danych kartami zbliżeniowymi Visa można płacić w 12 tys. sklepów w Polsce. Firma ma zamiar zwiększyć tę liczbę w ciągu pięciu lat do 200 tys. Z kolei kartami PayPass MasterCard zapłacimy m.in. w popularnych sieciach Żabka, Empik, Smyk, coffeeheaven, McDonald's, w salonikach Kolportera, biletomatach w Warszawie oraz Wrocławiu, na stacjach paliw Shell, jak również w sieci kin Cinema City i Multikino.
Nic dziwnego, że chociaż to zupełnie nowy produkt, ponad 11 proc. osób, które rozważają zakup nowego produktu bankowego w ciągu najbliższych 6 miesięcy, deklaruje, że zdecyduje się właśnie na kartę zbliżeniową. – W miarę pojawiania się większej liczby terminali obsługujących te transakcje nie tylko w markowych salonach, ale też w osiedlowych warzywniakach, karty zbliżeniowe mogą stać się dominującą formą płatności – przewiduje prof. Kaszubski.
Informacje o badaniu
Badanie na zlecenie Deutsche Bank PBC zrealizował Instytut Homo Homini w lutym 2011 roku na losowej, liczebnie reprezentatywnej dla ogółu mieszkańców Polski próbie 1100 osób.
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl