Franczyza w Polsce 2011
2011-03-15 13:56
Liczba systemów franczyzowych © fot. mat. prasowe
W ostatnim roku przybyło 129 systemów oraz ponad 5,8 tys. przedsiębiorstw na licencji franczyzowej - wynika z najnowszego raportu firmy doradczej PROFIT system. To największe przyrosty, jakie zanotowano w dwudziestoletniej historii polskiej franczyzy.
Przeczytaj także: Franczyza w Polsce 2009
Kolejny rok rekordówfot. mat. prasowe
Liczba systemów franczyzowych
fot. mat. prasowe
Liczba placówek franczyzowych
W handlu wzrosty, w bankach spadki
Raport PROFIT system stwierdza, że największy wzrost liczby placówek odnotowała branża AGD/RTV. Ponad 2,1 tysiąca nowych jednostek to zasługa przede wszystkim nowych sklepów telefonii mobilnej i telewizji cyfrowej. Pod względem liczby systemów królowała tradycyjnie branża gastronomiczna, która powiększyła się o 18 nowych konceptów - w większości pizzerie. Zalety franczyzy niezmiennie doceniają właściciele sklepów spożywczych, którzy przyłączają się do sieci, aby móc poprawić warunki zaopatrzenia i otrzymać wsparcie marketingowe. Liderem w tym segmencie jest sieć „abc” należąca do notowanej na GPW Grupy Eurocash, która powiększyła się o 640 nowych placówek.
Rok 2010 nie był tak dobry dla bankowych placówek partnerskich i agencyjnych. Według raportu PROFIT system w 2010 roku spadła liczba partnerskich placówek bankowych - na rynku ubyło 246 licencyjnych punktów sprzedaży. Na ten spadek największy wpływ miała reorganizacja sieci agencyjnej PKO BP. Tendencja spadkowa nie dotyczy jednak wszystkich banków. Sieć Alior Banku urosła o 55 placówek partnerskich, wzrosty odnotowały również: Monetia, BZ WBK czy eurobank, który wprowadził nowy system nagradzania partnerów.
Pomocna dłoń franczyzodawcy
Jak czytamy w raporcie, spowolnienie gospodarcze sprawiło, że franczyzodawcy musieli wzmocnić ofertę placówek licencyjnych i postawić na dywersyfikację przychodów. Franczyzodawcy wykazali się dużą elastycznością zarówno pod względem warunków współpracy, kosztów inwestycji, jak i kryteriów lokalowych. Chęć dostosowania oferty do jak najszerszej grupy potencjalnych partnerów przyczyniła się do rozwoju nowych konceptów. Coraz powszechniejsze stają się placówki typu express cechujące się niższą kwotą inwestycji (Da Grasso Express) czy foodcourt (Subway) oraz jednostki oferujące produkty więcej niż jednej marki (tzw. mulibrands).
Przeczytaj także:
Franczyza w Polsce 2016
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
franchising, systemy agencyjne, systemy franczyzowe, sieci franczyzowe, franczyzna, rynek franchisingu