eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyFranczyza w Polsce 2011

Franczyza w Polsce 2011

2011-03-15 13:56

Franczyza w Polsce 2011

Liczba systemów franczyzowych © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

W ostatnim roku przybyło 129 systemów oraz ponad 5,8 tys. przedsiębiorstw na licencji franczyzowej - wynika z najnowszego raportu firmy doradczej PROFIT system. To największe przyrosty, jakie zanotowano w dwudziestoletniej historii polskiej franczyzy.

Przeczytaj także: Franczyza w Polsce 2009

Kolejny rok rekordów

fot. mat. prasowe

Liczba systemów franczyzowych

Liczba systemów franczyzowych

Pod koniec 2010 roku na polskim rynku działało 660 systemów franczyzowych. Eksperci PROFIT system szacują, że do końca 2011 roku liczba konceptów opartych na licencji może przekroczyć 750. W ubiegłym roku pojawiło się 129 nowych sieci franczyzowych, a 45 systemów zakończyło działalność. Franchising cieszy się coraz większą popularnością także wśród franczyzobiorców. W minionym roku liczba przedsiębiorstw na licencji franczyzowej wzrosła z 32.403 do 38.269 - powstało blisko 6 tysięcy nowych sklepów i punktów usługowych działających za zasadzie franczyzy. Eksperci prognozują, że również w 2011 roku można spodziewać się przyrostu na podobnym poziomie. – Przedsiębiorcy chętnie decydują się na rozwój swojego biznesu, opierając się na znanych konceptach i sprawdzonych rozwiązaniach – mówi Michał Wiśniewski, dyrektor działu doradztwa we franczyzie PROFIT system.

fot. mat. prasowe

Liczba placówek franczyzowych

Liczba placówek franczyzowych


W handlu wzrosty, w bankach spadki

Raport PROFIT system stwierdza, że największy wzrost liczby placówek odnotowała branża AGD/RTV. Ponad 2,1 tysiąca nowych jednostek to zasługa przede wszystkim nowych sklepów telefonii mobilnej i telewizji cyfrowej. Pod względem liczby systemów królowała tradycyjnie branża gastronomiczna, która powiększyła się o 18 nowych konceptów - w większości pizzerie. Zalety franczyzy niezmiennie doceniają właściciele sklepów spożywczych, którzy przyłączają się do sieci, aby móc poprawić warunki zaopatrzenia i otrzymać wsparcie marketingowe. Liderem w tym segmencie jest sieć „abc” należąca do notowanej na GPW Grupy Eurocash, która powiększyła się o 640 nowych placówek.

Rok 2010 nie był tak dobry dla bankowych placówek partnerskich i agencyjnych. Według raportu PROFIT system w 2010 roku spadła liczba partnerskich placówek bankowych - na rynku ubyło 246 licencyjnych punktów sprzedaży. Na ten spadek największy wpływ miała reorganizacja sieci agencyjnej PKO BP. Tendencja spadkowa nie dotyczy jednak wszystkich banków. Sieć Alior Banku urosła o 55 placówek partnerskich, wzrosty odnotowały również: Monetia, BZ WBK czy eurobank, który wprowadził nowy system nagradzania partnerów.

Pomocna dłoń franczyzodawcy

Jak czytamy w raporcie, spowolnienie gospodarcze sprawiło, że franczyzodawcy musieli wzmocnić ofertę placówek licencyjnych i postawić na dywersyfikację przychodów. Franczyzodawcy wykazali się dużą elastycznością zarówno pod względem warunków współpracy, kosztów inwestycji, jak i kryteriów lokalowych. Chęć dostosowania oferty do jak najszerszej grupy potencjalnych partnerów przyczyniła się do rozwoju nowych konceptów. Coraz powszechniejsze stają się placówki typu express cechujące się niższą kwotą inwestycji (Da Grasso Express) czy foodcourt (Subway) oraz jednostki oferujące produkty więcej niż jednej marki (tzw. mulibrands).
Przeczytaj także: Franczyza w Polsce 2016 Franczyza w Polsce 2016

 

1 2

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: