Analiza rynku kosmetycznego 2011
2011-03-21 12:25
Najczęściej wybierane miejsca zakupu kosmetyków w Polsce wg płci © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Najlepsze sklepy drogeryjne 2010
fot. mat. prasowe
Najczęściej wybierane miejsca zakupu kosmetyków w Polsce wg płci
Według deklaracji badanych, 53% wszystkich zakupów kosmetyków kobiety realizują w drogeriach lub sklepach kosmetycznych, a kolejne 15% za pomocą konsultantek firm kosmetycznych. Oznacza to, że dla badanych kobiet zakupy kosmetyków wiążą się z korzystaniem z wyspecjalizowanego w sprzedaży kosmetyków kanału dystrybucji.
Według PMR, inaczej sytuacja wygląda wśród mężczyzn. Pomimo że 35% wszystkich męskich zakupów stanowią zakupy w drogeriach lub sklepach kosmetycznych, to 42% stanowią zakupy w sklepach ogólnospożywczych: hipermarketach (24%) lub supermarketach i dyskontach (18%). Taki układ miejsca zakupów potwierdza hipotezę weryfikowaną w innych projektach badawczych PMR, która mówi, iż mężczyźni częściej niż kobiety realizują zakupy kosmetyków w ramach większych zakupów, np. cotygodniowych zakupów na potrzeby całego gospodarstwa domowego. Kobiety z kolei częściej dokonują zakupów kosmetyków jako niezależne działanie konsumenckie lub przy okazji innych zakupów w galeriach handlowych. Ponadto, taki rozkład miejsc zakupów wynika z nabywanych produktów – kobiety częściej kupują specjalistyczne, droższe kosmetyki, które w ogólnospożywczych sklepach nie są po prostu dostępne.
Wśród drogerii i sklepów kosmetycznych najczęściej wskazywane były drogerie Rossmann, Natura, Sephora i Super–Pharm. W kategorii hipermarketów Tesco, Real i Carrefour. W kategorii dyskontów Biedronka i Lidl.
Kryteria wyboru miejsca zakupów
fot. mat. prasowe
Preferowane przez polskich konsumentów formy promocji kosmetyków
Preferowane formy promocji
fot. mat. prasowe
Liczba placówek największych sieci drogeryjno-kosmetycznych w Polsce
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl