Europejska Stolica Kultury 2016: kandydaci a media
2011-03-22 12:43
Przeczytaj także: Główny ekonomista Credit Agricole wygrywa ranking cytowań
Z kolei Łódź, pewna swojego zwycięstwa, na przegraną zareagowała bardzo gwałtownie. Gromy posypały się na głowy władz regionu, padały także zarzuty o upolitycznienie konkursu i stronniczość komisji. „Łódź jest prawdziwie niezależną europejską stolicą kultury” – mówili przedstawiciele łódzkiego biura ESK. Poczucie krzywdy, jakie mieli łodzianie po ogłoszeniu wyniku dobrze oddaje wypowiedź Marka Janiaka z Fundacji Ulicy Piotrkowskiej – porażka „jest dowodem na to, że Polska nienawidzi Łodzi”. W mediach pojawiało się dużo oskarżeń, głównie pod adresem osób i instytucji zewnętrznych („polskie elity polityczne dokuczają Łodzi”; „Łódź została potraktowana z buta, jak to zazwyczaj bywa”).
Centrum czy regiony? Prasa czy telewizja?
Z raportu wynika, że Lublin był najczęściej prezentowany w mediach, z kolei Warszawa miała najlepszą ze wszystkich miast ekspozycję w telewizji. Najczęściej ESK interesowała się prasa i radio, tylko 16% przekazów to programy telewizyjne.
fot. mat. prasowe
Najlepsza ekspozycja w mediach: liczba publikacji poświęconych wyłącznie jednemu kandydatowi
Najlepsza ekspozycja w mediach: liczba publikacji poświęconych wyłącznie jednemu kandydatowi
ESK było ważniejszym tematem dla mediów regionalnych, niż dla ogólnokrajowych – 86% publikacji na temat konkursu ukazała się w mediach regionalnych, a tylko 14% w mediach ogólnopolskich. Które miasto miało szansę zaistnieć w ogólnopolskich mediach? Wszystkie w podobnym stopniu, z niewielką przewagą dla Warszawy. Zwycięzca rankingu, jeśli chodzi o liczbę publikacji – Lublin – w zestawieniu wystąpień w mediach ogólnopolskich znalazł się z kolei na samym końcu.
Popularność nie równa się ekwiwalentowi reklamowemu
fot. mat. prasowe
Ekwiwalent reklamowy publikacji uzyskany w mediach przez miasta – kandydatów w badanym okresie
Ekwiwalent reklamowy publikacji uzyskany w mediach przez miasta – kandydatów w badanym okresie
Informacje o badaniu
Na potrzeby badania wizerunku miast Instytut Monitorowania Mediów przeanalizował ponad 1500 materiałów (676 prasowych, 607 radiowych oraz 248 telewizyjnych) z okresu 13 października 2010 – 12 stycznia 2011 (okres 3 miesięcy od dnia ogłoszenia składu krótkiej listy finalistów).
Do pobrania:
![Telewizja bez kobiet, debata publiczna to męska rzecz? [© pixabay.com] Telewizja bez kobiet, debata publiczna to męska rzecz?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/telewizja/Telewizja-bez-kobiet-debata-publiczna-to-meska-rzecz-240203-150x100crop.jpg)
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl