Polski rynek reklamy online 2011
2011-03-23 12:36
Wydatki na reklamę internetową w Polsce © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Rynek reklamy online w Polsce III kw. 2010
Raport adStandard 2011 to ponad 130-stronicowe kompendium wiedzy o reklamie w polskim Internecie i nowych trendach w branży e-marketingu. W dziewięciu obszernych rozdziałach dziennikarze serwisu Internet Standard i zewnętrzni eksperci przyglądają się reklamie internetowej z trzech różnych perspektyw: reklamodawcy, wydawcy oraz internauty.fot. mat. prasowe
Wydatki na reklamę internetową w Polsce
Biorąc pod uwagę podstawowy podział reklamy internetowej, najważniejszą formą w 2010 r. w polskim Internecie pozostawała reklama graficzna z 45-procentowym udziałem w łącznych obrotach rynku, choć w porównaniu z 2009 r. udział ten zmniejszył się o 2 pkt proc. Stale rośnie natomiast odsetek wydatków na działania marketingowe w wyszukiwarkach. W ub.r. na tę formę promocji wydano już 473 mln zł, co stanowi 30% łącznych przychodów branży.
fot. mat. prasowe
Udział wydatków na poszczególne formy reklamy internetowej w Polsce
Kolejna część raportu to subiektywny przegląd nowych trendów w sieciowym marketingu, przygotowany przez Natalię Hatalską, autorkę branżowego bloga Hatalska.com. Autorka przygląda się m.in. takim zjawiskom jak defriending (usuwanie znajomych w serwisach takich jak Facebook czy Twitter) czy life-streaming (relacjonowanie własnego życia w sieci "na bieżąco"), a także technologiom oferującym nowe możliwości pozyskiwania klientów (np. geolokalizacja czy technologie zbliżeniowe).
Na potrzeby raportu adStandard 2011 redakcja serwisu Internet Standard oraz Interaktywny Instytut Badań Rynkowych przeprowadziły wspólne badanie stosunku polskich internautów do reklamy online. Użytkownicy sieci odpowiedzieli na 30 szczegółowych pytań dotyczących tej formy marketingu.
Jakie reklamy lubią oglądać polscy internauci?Z raportu wynika, że co drugiemu badanemu podoba się reklama zawierająca elementy humorystyczne, co jednak w mniejszym stopniu doceniane jest przez osoby powyżej 45. roku życia. Dla 43% ankietowanych w reklamie internetowej liczy się przede wszystkim pomysł. Bardziej doceniają to kobiety niż mężczyźni.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl