Inwestycje infrastrukturalne a Land Value Capture
2011-03-24 10:17
Zmiany cen nieruchomości w Warszawie i w badanych dzielnicach (2004-2008) © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Polacy a infrastruktura transportowa
Metoda ta obejmuje nie tylko jednorazowy mechanizm zwrotu kosztów inwestycji publicznych w infrastrukturę, ale także zbiór technik pozwalających władzom lokalnym wykorzystać przyszły budżet na finansowanie obecnych inwestycji.Autorki raportu „Finansowanie transportu publicznego metodą Land Value Capture. Zastosowanie dla metra w Warszawie” dr Francesca Medda i Marta Modelewska zbadały zależność między ceną nieruchomości mieszkaniowych a odległością od stacji metra. Do porównania wzrostu wartości nieruchomości w pobliżu linii metra zostały wybrane dwie dzielnice - Bielany, z istniejącą już linią metra oraz Targówek, gdzie ma przebiegać planowana druga linia metra.
To nowy głos w sprawie finansowania rozwoju infrastruktury w Polsce. Głos o tyle cenny, że w obecnej perspektywie środki UE są już na wyczerpaniu a nowe przepisy znacznie ograniczają samorządom możliwość zaciągania nowego długu – mówi Marcin Borek, Partner Ernst & Young.
fot. mat. prasowe
Zmiany cen nieruchomości w Warszawie i w badanych dzielnicach (2004-2008)
fot. mat. prasowe
System metra warszawskiego
Jak wynika z przeprowadzonej analizy, najbardziej odpowiednią możliwością wdrożenia finansowania metodą LVC, biorąc pod uwagę bieżącą sytuację gospodarczą Polski, jest partnerstwo publiczno-prywatne. Jednak, aby działania te były skuteczne mechanizmom LVC musi towarzyszyć strukturalna reforma fiskalna w całej gospodarce. Niezwykle istotne i konieczne przede wszystkim są reformy podatków lokalnych, w tym podatku od nieruchomości. A co jest najważniejsze, samorządy lokalne powinny zacząć zdobywać większą wiedzę na temat korzyści wynikających z innowacyjnych rozwiązań finansowych oraz nowych form niestandardowych wpływów podatkowych.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl