Branża HR: wyzwania i bariery
2011-03-28 00:10
Przeczytaj także: Rozwój kapitału ludzkiego opłacalny
„To prawda. Na międzynarodowych spotkaniach z kolegami z ADP z innych krajów, każdy z nas próbował przekonać pozostałych, że system prawny w danym kraju jest szczególnie trudny, że przepisy dotyczące płac są skomplikowane i często ulęgają zmianom. Wyniki badan potwierdziły tezę, że dla polskiego przedsiębiorcy stosowanie niejednoznacznych regulacji prawnych w zakresie kadr i płac oraz stałe śledzenie i nadążanie za zmieniającymi się przepisami prawnymi są ogromnym wyzwaniem. Jak się okazuje dużo większym niż dla służb HR w pozostałych krajach, w których przeprowadzono badanie.” – dodaje Iwona Kubeczek.
W zarządzaniu kapitałem ludzkim uwaga skoncentrowana jest na pracowniku jako jednostce. Zwraca się uwagę na jego indywidualne potrzeby oraz predyspozycje. Motywowanie pracowników, ciągłe doskonalenie ich kwalifikacji oraz skuteczne zarządzanie ich potencjałem w konsekwencji przynosi firmom liczne korzyści. Taki pracownik jest wydajniejszy, a jego praca przynosi lepsze efekty.
Na zachodzie rozwojowi zarządzania kapitałem ludzkim sprzyjało outsourcowanie działań o charakterze typowo administracyjnym. Uwolnione w ten sposób środki i energia pracowników działów kadrowych może zostać ukierunkowana na działania służące budowaniu przewagi konkurencyjnej firm na rynku.
Outsourcing powoli staje się globalnym trendem i, wraz z coraz liczniejszymi zagranicznymi inwestycjami, dociera także do Polski. Jego rozwój jest jednak wciąż hamowany przez pewne polskie uwarunkowania.
Wśród czynników hamujących należy przede wszystkim wymienić brak edukacji i zły klimat wokół outsourcingu, który kojarzy się przede wszystkim z redukcją etatów. Pracownicy podchodzą więc do niego negatywnie, często postrzegają go jako zagrożenie.
Szacuje się, że w 2010 roku wartość rynku outsourcingu płacowo-kadrowego w Polsce wyniosła 325,44 mln złotych i stale rośnie. Według szacunkowych prognoz, w przeciągu najbliższych pięciu lat rynek utrzyma dodatnią dynamikę wzrostu. Szacuje się, że w 2014 roku wartość rynku usług outsourcingowych powinna osiągnąć 431,35 miliona złotych.
Według różnych źródeł, zależności od segmentu i branży, w Polsce z takich rozwiązań korzysta obecnie ok. 4-10 % firm. To jednak wciąż mało w porównaniu do takich krajów jak np. Holandia, gdzie z outsourcingu korzysta ponad 40 % przedsiębiorstw.
fot. mat. prasowe
Wskaźnik adaptacji outsourcingu płacowego w Europie
Informacje o badaniu
Badanie International Survey on HR needs (Międzynarodowe badanie potrzeb HR) przeprowadzono w 2010 roku na zlecenie firmy ADP (Automatic Data Processing). Jego celem było sprawdzenie, jakie są współcześnie największe wyzwania, szanse i problemy stojące przed działami HR na całym świecie. W badaniu wzięły udział w sumie 2642 firmy, z dziesięciu różnych krajów: Australii, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Szwajcarii, Hiszpanii, Włoch, Francji, Holandii, Chin oraz Polski. Najsilniej reprezentowane były małe i średnie firmy – w tej kategorii przebadano aż 1851 firm. W następnych – kolejno po 419 i 372 firm.
Przeczytaj także:
Zasoby ludzkie: pracownicy HR niechętni do zmiany pracy?
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl