Technologia ważna dla usług edukacyjnych
2011-03-28 09:37
Przeczytaj także: System oświaty w Polsce 2007/2008
Edukacja i gospodarka oparta na sieci
Technologia oferuje nowe rozwiązania dotychczasowych problemów nauczycieli i uczniów, zapewniając zwiększenie konkurencyjności szkół i uczelni wyższych. Z badań wynika również, że coraz popularniejsze zdalne nauczanie wymaga rozwijania umiejętności technicznych.
Przykładowo:
- Poprzez dostosowanie procesu nauczania i uczenia się do indywidualnych potrzeb z uwzględnieniem stopnia zaawansowania każdego studenta zamiast pozostawiania niektórych uczniów w tyle lub dostosowywania tempa do osoby uczącej się najwolniej. Nauczyciele odkryli, że dzięki wykorzystaniu komputerów z dostępem do sieci lub nauczaniu matematyki w trybie online zapewniono uczącym się możliwość rozwoju we własnym tempie. W ten sposób nauczyciele nie muszą koncentrować się głównie na osobach, które potrzebują więcej pomocy w danym zakresie.
- Technologia może zapewnić nowatorskie podejście do edukacji, a jednocześnie ograniczyć ogólny koszt świadczenia usług edukacyjnych. Na przykład wykorzystanie systemów telepresence w zdalnej edukacji zwiększa dostępność oraz zmniejsza koszt dostarczenia usług edukacyjnych wszystkim studentom.
- Technologie wideokonferencyjne zapewniają większą efektywność i wydajność nauczania w dowolnym czasie i miejscu. Takie rozwiązanie może zwiększyć wydajność dzięki ograniczeniu podróży pomiędzy szkołami lub nawet krajami i redukcji kosztów związanych z przestojami spowodowanymi dojazdami. Technologia teleobecności jest coraz częściej uwzględniana w szkoleniu nauczycieli i ich rozwoju zawodowym. Jednocześnie zwiększenie dostępności narzędzi do współpracy umożliwia utrwalenie nowych środowisk uczenia się opartych na realizacji projektów.
Co jest najważniejsze dla nauczycieli i wykładowców w różnych regionach świata?
- Europa - Dla przedstawicieli instytucji oświatowych w Europie najważniejszymi problemami są fundusze, bezpieczeństwo w Internecie, bardziej widoczna obecność na rynku międzynarodowym oraz większy potencjał naukowy i bardziej wydajna infrastruktura. Ponadto 68% rektorów europejskich szkół wyższych stwierdziło, że międzynarodowe programy nauczania w Internecie są główną szansą na globalne rozszerzenie programów edukacyjnych.
- Rynki wschodzące - Wyższa kadra kierownicza placówek edukacyjnych w państwach rozwijających się za najważniejsze z obecnych problemów związanych z nauczaniem uważa przygotowanie do udziału w globalnej gospodarce, obecność studentów na zajęciach oraz możliwość znalezienia pracy. Spośród wszystkich regionów Ameryka Łacińska jest oceniana najwyżej pod względem ogólnych aspiracji edukacyjnych i pozytywnego wpływu kształcenia na społeczeństwo.
- Daleki Wschód - Badanie wykazało, że większość urzędników zajmujących się edukacją na Dalekim Wschodzie uważa, że najważniejsze jest usprawnienie komunikacji ze studentami. Kluczowym elementem są także inwestycje w infrastrukturę i potencjał naukowy. Ankietowani przedstawiciele tego regionu sądzą, że technologia odegra wyjątkową rolę w procesie przygotowania pracowników przyszłości.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl