eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyGlobalny rynek usług biznesowych 2011

Globalny rynek usług biznesowych 2011

2011-03-28 13:42

Przeczytaj także: Outsourcing w Europie wart 44 mld USD w 2009


- Polska jest postrzegana przez inwestorów zagranicznych jako kraj stabilny politycznie, gospodarczo i społecznie. Polskie prawo, w szczególności prawo cywilne, prawo pracy, prawo ochrony danych osobowych dają odpowiednie warunki do lokowania w Polsce centrów outsourcingowych – ocenia Maciej Gawroński, Partner Zarządzający polskiego biura międzynarodowej kancelarii prawniczej Bird&Bird, specjalizującej się w prawie IT, telekomunikacji, outsourcingu, a zwłaszcza ochrony danych osobowych i własności intelektualnej.

Zdaniem Macieja Gawrońskiego, ci gracze, którzy zdecydują się nadal prowadzić biznes w Egipcie, Tunezji czy na Bliskim Wschodzie będą musieli skupić się przede wszystkim na zabezpieczeniu ciągłości biznesowej, poprzez m.in. odpowiednio konstruowane umowy outsourcingowe oraz na dywersyfikacji ryzyka poprzez tworzenie siatki centrów usług w różnych krajach, by w miarę potrzeb móc kierować projekty w wiele miejsc.

Rozproszenie geograficzne centrów usług spowodowane jest również rosnącymi wymaganiami klientów odnośnie jakości obsługi w ich rodzimym języku przez osoby dobrze rozumiejące kontekst kulturowy, a także ze względu na rosnący stopień zaawansowania usług wymuszającym częstszą obecność specjalistów w siedzibie klienta. Stąd większy nacisk na tworzenie centrów w lokalizacji typu nearshore, czyli w kraju bliskim geograficznie i kulturowo firmie i jej klientowi.

Eksperci podkreślają, że podstawowym kryterium branym pod uwagę przy ocenie lokalizacji będzie stabilność polityczna, społeczna, gospodarcza i naturalna kraju. Oczywiście równie ważnym czynnikiem będą koszty prowadzenia działalności oraz dostępność odpowiednich pracowników.

Pogoń za kadrami


Poszukiwanie szerokiego zaplecza wykwalifikowanych kadr jest drugim istotnym bodźcem warunkującym zmiany na globalnej mapie outsourcingu. Tam, gdzie istnieje silna grupa niezagospodarowanych na rynku pracy sił, szybko pojawiają się łowcy głów z branży nowoczesnych usług i chętni do zainwestowania w centra outsourcingowe. I tak oczy specjalistów do poszukiwania nowych miejsc pod przedsięwzięcia kierują się m.in. na wschodnie części Europy - od Polski i Czech aż po Białoruś, Ukrainę i Rosję. To w tej części świata inwestorzy znajdują dobrze przygotowanych absolwentów, znających języki obce i reprezentujących europejskie standardy pracy. Coraz silniejszym ośrodkiem staje się Ukraina, zwłaszcza jeśli chodzi o centra usług IT (Information Technology Outsourcing, ITO). Na przykład w rankingu „Global IT IQ Report” (2009), Ukraina znalazła się na 4. miejscu, jeśli chodzi o zaplecze wykwalifikowanych specjalistów IT. Wobec niżu demograficznego, który coraz mocniej dotyka państwa Europy Zachodniej i poważnego ryzyka deficytu specjalistów na rynku pracy, lokalizacje nearshoringowe jawią się jeszcze bardziej atrakcyjnie dla inwestorów z Niemiec, Francji czy Wielkiej Brytanii.

Raport wskazuje, że jednym z najważniejszych czynników warunkujących atrakcyjność kadr w danym kraju jest znajomość języków obcych. Na światowej mapie outsourcingu wyraźnie zarysowują się ośrodki specjalizujące się w obsłudze klientów w danych językach. Europa Środkowo-Wschodnia stała się centrum obsługi dla firm z Europy Zachodniej. Zaczęła również specjalizować się w projektach wymagających dostępności specjalistów posługujących się szerokim wachlarzem języków – m.in. coraz częściej ośrodkiem lokowania amerykańskich centrów usług do obsługi jednostek ich organizacji w regionie EMEA ( za: Raport Ernst&Young, “Europe, Middle East, Africa; Waking up to the new economy”, 2010).

poprzednia  

1 ... 3 4 5 ... 9

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: