Globalny rynek usług biznesowych 2011
2011-03-28 13:42
Przeczytaj także: Outsourcing w Europie wart 44 mld USD w 2009
- Z powodzeniem realizowaliśmy już zadania z zakresu call i contact center dla klientów z rynku niemieckiego i z całym przekonaniem mogę powiedzieć, że polscy specjaliści są w stanie przejąć angielsko- i niemieckojęzyczne usługi tego typu z innych części świata – mówi Marcin Pankau, Dyrektor Zarządzający Holicon.
Jeszcze rok temu dużą popularnością, jeśli chodzi o dostęp do siły roboczej cieszyły się państwa Ameryki Łacińskiej (np. Meksyk, Argentyna, Kolumbia, Kostaryka, Brazylia i Chile), Afryki (np. Egipt, RPA, Kenia i Maroko) oraz kraje azjatyckie (poza Indiami i Chinami, Malezja, Filipiny, Indonezja, Singapur i Sri Lanka). Indie, Filipiny i kraje Bliskiego Wschodu stały się przede wszystkim centrum obsługi krajów anglojęzycznych, Ameryka Łacińska – angielsko, hiszpańsko- i francuskojęzycznych. Kraje Afryki, ze wsparciem merytorycznym zagranicznych ekspertów, z powodzeniem obsługiwały dawnych kolonialistów - Holandię, Francję, Wielką Brytanię i Danię. Jednak dziś ze względów bezpieczeństwa, inwestorzy zaczynają szukać miejsc bardziej stabilnych i gwarantujących ciągłość biznesu. Nadal ze względów kosztowych Indie, kraje afrykańskie i azjatyckie będą przyciągać centra usług biznesowych. Nacisk na dywersyfikację ryzyka będzie jednak skłaniał większość inwestorów do równoległego otwierania centrów alternatywnych w krajach np. europejskich, gdzie w razie katastrof będzie można przenieść najbardziej istotne procesy.
Jak zauważają autorzy raportu, zarysowuje się tu jeszcze jeden trend – w globalnym portfolio usług zlecanych przez klientów rośnie pula zaawansowanych procesów, które wymagają eksperckiej wiedzy. W naturalny sposób są one przejmowane przez najsilniejsze ośrodki, mające bogate doświadczenie, dysponujące odpowiednim zapleczem technologicznym i gwarantujących bezpieczeństwo. Tańsze, mniej rentowne procesy przenoszone są zaś do krajów o mniej ugruntowanej pozycji na mapie outsourcingu.
I tak Europa Środkowo-Wschodnia przekazuje zadania krajom azjatyckim i afrykańskim, a Indie - Chinom. Te ostatnie zaś w ostatnich latach zaczęły przenosić proste procesy do jeszcze bardziej efektywnych kosztowo lokalizacji jak np. Bangladesz, skupiając się na rozwoju kompetencji w kierunku obsługi bardziej zaawansowanych procesów. Warto zauważyć, że na mapie usług outsourcingowych niektóre kraje i regiony zaznaczają się wyraźniej pod względem wybranych specjalizacji, co wynika głównie z dostępności ekspertów w danej dziedzinie. Dla przykładu usługi outsourcingu IT są mocną stroną Indii, Chin, Tajlandii, Wietnamu, Australii, Nowej Zelandii, Pakistanu i Filipin. Jak wynika z najnowszej publikacji IDC Global Delivery Index, Chińskie miasta, a zwłaszcza Szanghaj i Pekin będą najlepszymi globalnymi lokalizacjami oferującymi usługi IT do 2014 (za: Raport IDC, “Asia/Pacific Global Sourcing and Delivery”, 2011). Według Analizy Infosys BPO Europe 2010, w Europie Środkowo-Wschodniej zdecydowanym liderem branży ITO są Czechy. Europa Środkowo-Wschodnia umacnia swoje kompetencje w tzw. KPO (Knowledge Process Outsourcing), czyli zaawansowanych procesach wymagających specjalistycznej wiedzy.
Kierunek wschód i południe
Jak wynika z badań przeprowadzonych we współpracy PwC i Duke University’s Offshoring Research Network, firmy outsourcingowe coraz śmielej wkraczają na nowe, tańsze rynki. Spowodowane jest to intensywnym poszukiwaniem oszczędności. W wyścigu tym coraz silniejszymi graczami stają się Chiny, Rosja, Ameryka Łacińska i Europa Środkowo-Wschodnia.
Przeczytaj także:
Polska liderem usług biznesowych
![Polska liderem usług biznesowych [© Scanrail - Fotolia.com] Polska liderem usług biznesowych](https://s3.egospodarka.pl/grafika/uslugi-biznesowe/Polska-liderem-uslug-biznesowych-apURW9.jpg)
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
outsourcing procesów biznesowych, sektor BPO, usługi BPO, ITO, Information Technology Outsourcing, rynek usług biznesowych