Globalny rynek usług biznesowych 2011
2011-03-28 13:42
Przeczytaj także: Outsourcing w Europie wart 44 mld USD w 2009
Jak zauważają autorzy raportu, przyciąganie zaawansowanych usług biznesowych do Polski zawdzięczamy przede wszystkim naszym specjalistom. Ich umiejętności i osiągane wyniki, przekonują międzynarodowe koncerny outsourcingowe do sprowadzania do nas coraz bardziej zaawansowanych procesów.
- To jest czas polskich pracowników: menedżerów, specjalistów, ekspertów. Docenia się nasze doświadczenie i wiedzę, ale również kompetencje miękkie, czyli pracowitość, identyfikowanie się z firmą oraz umiejętność radzenia sobie w sytuacji kryzysowej – wymienia Jacek Levernes, Wiceprezes HP GBS w regionie EMEA, Prezes ABSL. - Potencjał Polski i polskich pracowników potwierdzają międzynarodowe badania. Według raportu Everest z 2010 roku jesteśmy drugim krajem na świecie, tuż po Indiach, dysponującym największą bazą specjalistów i ekspertów z zakresu zaawansowanych usług i jednym z najsilniejszych globalnych ośrodków pod względem obsługi klientów w wielu językach obcych. Stoimy przed niepowtarzalną szansą zbudowania pozycji Polski na globalnej mapie biznesu jako wiodącej lokalizacji dla centrów typu decision support i knowledge process outsourcing, czyli ośrodków świadczących usługi oparte na wiedzy – dodaje Levernes.
Pracodawcy sektora w Polsce, w związku z przejmowaniem coraz bardziej wymagających projektów, rozpoczynają projekty rekrutacyjne poza granicami kraju. Do Polski przyjeżdżają pracownicy z Holandii, Wielkiej Brytanii, Portugalii, Rumunii, a nawet z RPA i Madagaskaru. Pożądanymi kandydatami są też obywatele Rosji, Ukrainy, Mołdawii czy Białorusi. W 2011 r. część firm zapowiedziało prowadzenie działań rekrutacyjnych również za wschodnimi granicami.
Na korzyść Polski przemawia również stabilność polityczna i gospodarcza. Według raportu Everest, Kraków jest najbezpieczniejszym miastem na świecie dla usług biznesowych. To przyciąga przede wszystkim inwestorów z najwyższej półki, dla których ograniczenie ryzyka jest równie ważne jak efektywność kosztowa.
Sukces osiągnięty przez polskie centra skłonił wiele koncernów outsourcingowych do stworzenia właśnie w naszym kraju jednostek, które stały się centrum dowodzenia procesami na Europę, a nawet region EMEA. Przykładem może być centrum Infosys BPO Poland, które jest odpowiedzialne za realizację usług księgowo-finansowych dla wybranych klientów na terenie całej Europy, Południowej Afryki, Maroka i Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Ponadto w listopadzie 2010 r. spółka matka - hinduski koncern ITO Infosys Technologies wybrał Polskę na centrum obsługi SAP na Starym Kontynencie. Proste procesy związane z europejskimi kontraktami łódzcy specjaliści zlecają indyjskim pracownikom koncernu, tym samym przejmując rolę koordynatora działań w globalnej sieci. Z kolei Globalne Centrum Biznesowe HP ulokowane w Polsce jest odpowiedzialne za realizację zaawansowanych usług finansowych, księgowych, marketingowych czy HR dla wszystkich jednostek Hewlett – Packard w regionie EMEA.
Warto zauważyć, że koszt realizacji inwestycji i prowadzenia biznesu wyróżnia Polskę tylko na tle krajów zachodniej Europy. Według Everest, środkowa Europa jest średnio o 50% droższa niż Indie czy Chiny. Nie jesteśmy również najbardziej atrakcyjnym krajem w regionie (Słowacja, Węgry i Czechy oferują lepsze warunki potencjalnym inwestorom), a obecne propozycje Ministerstwa Finansów dotyczące ograniczenia pomocy publicznej dla inwestycji z sektora nowoczesnych usług dodatkowo zmniejszają naszą konkurencyjność cenową. Tak więc na światowej mapie usług biznesowych Polska może zaistnieć w danym momencie przede wszystkim jako ośrodek ekspercki.
Przeczytaj także:
Polska liderem usług biznesowych
![Polska liderem usług biznesowych [© Scanrail - Fotolia.com] Polska liderem usług biznesowych](https://s3.egospodarka.pl/grafika/uslugi-biznesowe/Polska-liderem-uslug-biznesowych-apURW9.jpg)
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
outsourcing procesów biznesowych, sektor BPO, usługi BPO, ITO, Information Technology Outsourcing, rynek usług biznesowych