Globalny rynek usług biznesowych 2011
2011-03-28 13:42
Przeczytaj także: Outsourcing w Europie wart 44 mld USD w 2009
Perspektywy dalszych przemian
Według raportu, światowy rynek nowoczesnych usług biznesowych będzie wciąż intensywnie się rozwijał. Do 2020 roku w samej Europie wartość rynku może wzrosnąć 10-11 krotnie i osiągnąć wartość 250-300 miliardów USD (za: Everest 2011 market predictions. Viewpoint: November 2010). Według danych firmy McKinsey światowy rynek outsourcingu w roku 2009 osiągnął poziom 1.8 biliona USD. Everest szacuje, że same operacje w sektorze BPO i IT wykonywane poza granicami kraju jednostki macierzystej osiągnęły w 2010 roku wartość 92–96 miliardów USD. Jak podaje „Financial Times” globalna wartość outsourcingu w zakresie BPO oraz IT będzie rosła o około 1.4 miliarda USD rocznie.
Według ekspertów, w ciągu najbliższych kilku lat będziemy obserwować dalsze przetasowania na globalnej mapie usług outsourcingowych. Pierwszy kwartał 2011 r. pokazał, że bezpieczeństwo i zagwarantowanie ciągłości biznesowej są najważniejszymi czynnikami determinującym atrakcyjność lokalizacji. Mogą zyskać europejskie rynki wschodzące. Jeśli Północna Afryka w krótkim czasie upora się z obecną destabilizacją, to ma szansę na odbudowanie swojej silnej pozycji. Nawet, jeśli Egipt czy Tunezja zyskają ponownie zaufanie inwestorów, to i tak firmy będą dążyły do rozbudowywania siatki centrów usług biznesowych na różnych kontynentach. Celem takiej strategii zarządzania jest przede wszystkim dywersyfikacja ryzyka, obniżenie kosztów, podniesienie jakości usług i sprostanie rosnącym oczekiwaniom klientów, którzy coraz częściej zainteresowani są kompleksową obsługą wybranych funkcji biznesowych. Z najnowszego raportu IDG wynika, że rynek usług outsourcingowych zmierza w kierunku rozwiązań mixed-shore, w których usługi dostarczane są z więcej niż jednej lokalizacji. Zdaniem Macieja Gawrońskiego, Partnera Zarządzającego Bird&Bird, takie rozwiązanie z jednej strony odpowiada rosnącej potrzebie utrzymania ciągłości biznesowej i zmniejsza poziom ryzyka inwestycyjnego, ale z drugiej - rodzi pewne problemy prawne.
- Przetwarzając dane w rożnych lokalizacjach firma musi dostosować się do różnych systemów prawnych, co nie zawsze jest proste. Bardzo ważne jest zapewnienie systematycznego audytu prawnego, tak aby w porę eliminować możliwe nieścisłości wynikające z różnorodnych regulacji – wyjaśnia Maciej Gawroński. – Dostawcy usług outsourcingowych muszą zatem nie tylko koncentrować się na osiąganych wynikach, ale także na tym, w jaki sposób usługi są świadczone, zwłaszcza w aspekcie prawnym.
Dostęp do bogatych zasobów kadrowych będzie wciąż jednym z kluczowych czynników determinujących kierunki rozwoju globalnego sektora usług (za: Deloitte’s 2009 Global Shared Services Survey). Najprostsze procesy zawsze będą przenoszone z drożejących lokalizacji do najbardziej atrakcyjnych cenowo. Obecni liderzy, chcąc utrzymać strumień zleceń, będą zmuszeni podnosić kompetencje swoich pracowników w celu przejmowania bardziej zaawansowanych usług. Zaostrzy się więc globalna walka o specjalistów.
Jak wynika z raportu, w zakresie ITO będziemy mieli do czynienia ze zjawiskiem Offshore 3.0 – w którym głównymi elementami będą: wprowadzanie rozwiązań offshoringowych, rozwój najlepszych praktyk, dywersyfikacja ryzyka oraz implementacja nowych technologii. Dążenie do wzrostu kompleksowości usług i optymalizowania biznesu poprzez tworzenie międzynarodowych sieci doprowadzi do fali konsolidacji i akwizycji mniejszych podmiotów, a w efekcie do umocnienia pozycji najsilniejszych – globalnych graczy na rynku.
Przeczytaj także:
Polska liderem usług biznesowych
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
outsourcing procesów biznesowych, sektor BPO, usługi BPO, ITO, Information Technology Outsourcing, rynek usług biznesowych