Polski e-konsument 2010
2011-03-29 11:27
Produkty nabywane w Internecie © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Wzrost sprzedaży online w Polsce
Co kupuje e-konsument?fot. mat. prasowe
Produkty nabywane w Internecie
Kobiety częściej niż mężczyźni kupują w Internecie odzież i obuwie, produkty związane z pielęgnacją zdrowia i urody oraz artykuły dziecięce. Z kolei mężczyźni zdecydowanie częściej niż kobiety zamawiają w Internecie produkty z kategorii artykułów elektronicznych, RTV i foto, AGD, artykuły motoryzacyjne oraz te związane z uprawianiem sportu i turystyki.
Internauci do 24 lat częściej niż starsi kupują w Internecie artykuły elektroniczne oraz biżuterię i zegarki. Z kolei respondenci po 25 roku życia zdecydowanie częściej niż młodsi zamawiają w Internecie artykuły dziecięce, AGD, artykuły do domu i ogrodu oraz artykuły dla zdrowia i urody.
Jakich informacji poszukuje e-konsument?
Nabywca mając szeroki wybór dostępnych w Internecie produktów i marek, przed dokonaniem zakupu poszukuje informacji o interesującej go ofercie. Bardzo często proces poszukiwania nie kończy się w chwili znalezienia potrzebnej informacji, zdecydowana większość klientów poszukuje tej samej informacji w wielu źródłach i porównuje ze sobą. Prawie wszyscy badani e-konsumenci poszukują i porównują informacje o cenach wybranych produktów, większość też porównuje informacje dotyczące danych technicznych produktów. Trzech na czterech internautów przed zakupem produktu w Internecie poszukuje i porównuje opinie użytkowników produktu oraz oferty różnych producentów. 2/3 badanych poszukuje i porównuje informacje o promocjach dotyczących wybranych produktów oraz czasie realizacji zamówienia. Co drugi e-konsument poszukuje i porównuje informacje o wiarygodności i renomie firmy, której produkty zamierza nabyć. Najrzadziej poszukiwane informacje dotyczą nowości produktowych oferowanych w Internecie.
Średnio co trzeci badany e-konsument przed dokonaniem zakupu korzysta z informacji zamieszczonych na stronach www producenta lub e-sklepu, porównywarek cenowych oraz opinii wyrażanych przez innych użytkowników produktu. Co czwarty poszukuje informacji w reklamach zamieszczonych w Internecie lub u sprzedawców (w sklepach tradycyjnych). Średnio co piąty poszukuje informacji na forach dyskusyjnych portali internetowych (np. gazeta.pl) oraz w gazetkach sklepowych. Reklama w telewizji jest źródłem informacji średnio dla co siódmego, a reklama w prasie – średnio dla co dziesiątego e-konsumenta. Średnio co szósty internauta wykorzystuje fora branżowe do poszukiwania informacji o interesującym go produkcie.
fot. mat. prasowe
Informacje, których respondenci poszukują przed dokonaniem zakupów
O tym, z jakich źródeł informacji korzystają Internauci przed dokonaniem zakupu w sieci decyduje rodzaj produktu, którego poszukują. Do najczęściej wykorzystywanych przez Internatów źródeł informacji o książkach i multimediach należą e-sklepy oraz opinie innych.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl