Polski e-konsument 2010
2011-03-29 11:27
Przeczytaj także: Wzrost sprzedaży online w Polsce
Z informacji na stronach internetowych producenta oraz porównywarek cen najczęściej korzystają e-konsumenci poszukujący artykułów elektronicznych, RTV i foto, biżuterii i zegarków. Nabywcy artykułów motoryzacyjnych najczęściej szukają informacji na forach branżowych oraz stronach producenta. Dla nabywcy artykułów dziecięcych najczęstszym źródłem informacji o produktach są inni użytkownicy oraz reklama zamieszczona w Internecie.
Najważniejszym źródłem informacji przy zakupie artykułów AGD są sprzedawcy oraz porównywarki cenowe. Znajomi i inni użytkownicy są najczęściej wykorzystywanym źródłem informacji o produkcie przy zakupie artykułów sportowych i turystycznych. Dla nabywców odzieży i obuwia najważniejszym źródłem informacji są e-sklepy, a dla nabywców artykułów związanych ze zdrowiem i urodą – informacje na stronach www producenta. Kupując artykuły do domu i ogrodu e-konsumenci najczęściej poszukują informacji o tych produktach w gazetkach sklepowych oraz porównywarkach cenowych. Najczęściej wykorzystywanym źródłem informacji przy zakupie artykułów żywnościowych są znajomi, rodzina i inne osoby
fot. mat. prasowe
Jakie marki produktów kupują polscy e-konsumenci?
Większość e-konsumentów w odniesieniu do różnych kategorii produktów (żywność, dom i ogród, AGD, RTV i foto, elektronika, sport i turystyka, odzież i obuwie, biżuteria i zegarki, zdrowie i uroda, usługi finansowe, turystyczne, ubezpieczeniowe, edukacyjne) „ma kilka ulubionych marek, ale zawsze kupuje tą, która jest w najlepszej cenie”. E-konsumenci są najbardziej lojalni wobec jednej marki, jeżeli chodzi o sprzęt sportowy i turystyczny, sprzęt AGD, RTV i foto oraz usługi finansowe.
Polscy e-konsumenci mają pewne oczekiwania wobec produktów markowych. W opinii badanych, produkty markowe cechuje wysoka jakość (83,9%), trwałość i dobre wykonanie gwarantujące długie użytkowanie produktu (18,5%) oraz jego bezawaryjność i niezawodność (10,7%). Produkty markowe kojarzą się ponadto z modą i unikalnością oraz zadowoleniem i satysfakcją z ich posiadania i użytkowania.
Badania pokazują, że największa liczba polskich e-konsumentów pije soki firmy Tymbark, kawę Jacobs, wino Carlo Rossi oraz je czekolady Milka. Ubiera się w H&M, nosi buty Nike oraz biżuterię Apart i zegarek Casio. Używa kosmetyków Nivea i perfum Hugo Boss, a dla swoich dzieci kupuje zabawki firmy Fisher-Price. Swoje gospodarstwo domowe polski e-konsument wyposaża najczęściej w sprzęt AGD marki Bosch, sprzęt RTV Sony oraz sprzęt komputerowy HP. Jeździ samochodem marki Opel, ubezpiecza się w PZU, oszczędza w ING Bank Śląski i kształci językowo w Empiku. Na wakacje największa liczba polskich e-konsumentów wyjeżdża z Itaką i aparatem fotograficznym Canon.
Jakie marki produktów żywnościowych kupują polscy e-konsumenci?
Z badań wynika, że większość polskich e-konsumentów kupując artykuły żywnościowe zwraca uwagę na cenę produktu (63,2%), jego jakość (57,8%) oraz kieruje się swoimi przyzwyczajeniami (48,5%). Marką produktu spożywczego kieruje się co piąty e-konsument.
Najczęściej kupowanymi markami soków przez polskich e-konsumentów jest Tymbark i Hortex (odpowiednio 34,1% i 29,5%) oraz Fortuna (8,9%). Zdecydowanie największa liczba e-konsumentów pije wino Carlo Rossi (prawie 35%), następnie dużo mniej - Kadarka i Martini (9,2% i 7,8%). E-konsumenci wybierają najczęściej kawę Jacobs i Nescafe (blisko 30%) oraz czekoladę firmy Milka (40,9%) i Wedel (38,6%).
fot. mat. prasowe
Najczęściej kupowane marki soków, wina, kawy i czekolady
Najczęściej kupowane marki soków, wina, kawy i czekolady
![Polacy o handlu internetowym [© pixabay.com] Polacy o handlu internetowym](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/handel-internetowy/Polacy-o-handlu-internetowym-245786-150x100crop.jpg)
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl