Powierzchnie handlowe w Polsce I-XII 2010
2011-03-29 12:59
Główne wskaźniki © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Inwestycje w centra handlowe w Europie 2010
ZARYS OGÓLNYJak czytamy w raporcie, po znaczącym spowolnieniu odnotowanym w roku 2009 sytuacja na rynku powierzchni handlowych w minionym roku ustabilizowała się. Mimo że najemcy nadal szczegółowo analizowali wyniki finansowe, a wiele firm ciągle szukało rozwiązań pozwalających zmniejszyć koszty, na rynku widać było rosnący optymizm. Sprzedaż detaliczna rosła. Większe firmy wykorzystały szanse, jakie stworzył rynek, by wzmocnić swoją pozycję.
W 2010 roku na rynek dostarczone zostało tylko 460 000 mkw nowej powierzchni handlowej. Jednocześnie wzrosła aktywność deweloperów, czego przejawem było rozpoczęcie budowy projektów o łącznej powierzchni ponad 670 000 mkw.
fot. mat. prasowe
Główne wskaźniki
PODAŻ
Z raportu wynika, że pod koniec roku całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce kształtowała się na poziomie 8,04 mln mkw. Nowa podaż dostarczona na rynek w ciągu całego 2010 roku wyniosła około 460 000 mkw, co stanowi znaczny spadek w porównaniu z ubiegłymi latami (mniej niż 60% podaży odnotowanej w 2009 roku). Tak niski poziom nowych zasobów jest bezpośrednim skutkiem kryzysu, kiedy to zmniejszeniu uległa liczba inwestycji wchodzących w fazę budowy.
fot. mat. prasowe
Struktura podaży
Większość nowej powierzchni handlowej została dostarczona w małych i średnich miastach. Pod koniec grudnia 2010 całkowity zasób powierzchni handlowych na wyżej wymienionych rynkach osiągnął 2,9 miliona mkw. Wśród największych zakończonych projektów należy wymienić centrum handlowe Victoria (43 000 mkw) w Wałbrzychu oraz Gemini Park (41 500 mkw) w Tarnowie.
Biorąc pod uwagę główne aglomeracje, największe nasycenie rynku ponownie odnotowano w Poznaniu (984 mkw na 1000 mieszkańców) i Wrocławiu (863 mkw na 1000 mieszkańców). W przypadku średnich miast (tj. powyżej 100 000 mieszkańców) najwyższy wskaźnik nasycenia zarejestrowano w Opolu (1059), Bielsku-Białej (905) i Płocku (872). Wskaźnik nasycenia rynku dla tego ostatniego istotnie wzrósł w 2010 roku dzięki oddaniu do użytku 46 700 mkw nowej powierzchni handlowej.
PLANOWANA PODAŻ
fot. mat. prasowe
Wybrane projekty planowane na 2011 r.
Największe projekty handlowe, których zakończenie planowane jest w 2011 roku, to Millenium Hall (56 500 mkw) w Rzeszowie, Galeria Kaskada (43 000 mkw) w Szczecinie, a także Galeria Słoneczna w Radomiu (42 000 mkw).
fot. mat. prasowe
Wybrane projekty planowane na 2012/2013 r.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl