Odpowiedzialny biznes w Polsce 2010
2011-04-01 12:31
Przeczytaj także: W biznesie dobre praktyki tylko na papierze
117 wyróżnionych w Raporcie przykładów odpowiedzialnych działań nadesłanych przez 108 firm zostało podzielonych na pięć obszarów: społeczeństwo, rynek, środowisko, miejsce pracy oraz zarządzanie i raportowanie. Ponadto, na podstawie 48 najciekawszych praktyk stworzono cztery zbiorcze opisy dotyczące wolontariatu pracowniczego, pomocy powodzianom, ekobiura i profilaktyki zdrowotnej pracowników, które mogą stanowić cenną inspirację dla innych firm. W Raporcie znajdują się również artykuły ekspertów w zakresie CSR, opinie internautów podsumowujące działania z zakresu CSR w 2010 roku, opis najważniejszych badań, wydarzeń oraz przegląd prasy.Dotychczas panowało przekonanie, że działania z zakresu CSR to domena wyłącznie dużych firm, z międzynarodowymi korzeniami, skupionych w największych aglomeracjach. Tegoroczny raport pokazuje, że ten obraz się zmienia. - Cieszy nas rosnące zaangażowanie firm we wdrażanie zasad odpowiedzialnego biznesu. Wybrane przez nas 117 dobrych praktyk wskazuje m.in. na rosnące zainteresowanie społeczną odpowiedzialnością biznesu ze strony małych i średnich przedsiębiorstw spoza Warszawy, co z pewnością będzie trendem utrzymującym się w nadchodzących latach – mówi Mirella Panek-Owsiańska, Prezes Forum Odpowiedzialnego Biznesu.
Przykładowo, firma industria24.pl z sektora MŚP, będąca lokalnym liderem w sprzedaży narzędzi i elektronarzędzi, stworzyła pierwszą kampanię ekologiczną skierowaną do branży budowlanej, która ma na celu zachęcić do segregacji elektroodpadów. Za pośrednictwem strony ekoGRATY.pl można odesłać z domu stare elektronarzędzia do recyklingu i to całkowicie za darmo. Zebrane materiały są następnie wtórnie wykorzystywane przez zespół All Sounds Allowed do… tworzenia instrumentów muzycznych. Pokazuje to, że do wdrażania zasad CSR nie potrzeba bardzo dużych środków, tylko chęci i dobrego pomysłu, co może stanowić zachętę dla innych firm z sektora MŚP – dodaje Mirella Panek-Owsiańska.
Innym zauważalnym trendem jest coraz częstsze wykorzystywanie przez firmy w działaniach CSR mediów społecznościowych oraz rosnąca liczba działań skierowanych do pracowników firm, m.in. poprzez edukację na temat tego czym jest CSR lub organizowanie konkursów na inicjatywy, które później realizują firmy.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl