Kalkulacja cen w lokalu gastronomicznym
2011-04-01 13:27
© fot. mat. prasowe
Jeśli masz problemy z rentownością niektórych produktów, warto przyjrzeć się jak radzą sobie z tym specjaliści w lokalach gastronomicznych. Oni zarządzają prawdziwym kalejdoskopem składników i potraw - i to zarządzają z zyskiem, tydzień w tydzień, miesiąc w miesiąc. Czego można się od nich nauczyć w kwestii ustalania cen?
Przeczytaj także: Strategie i techniki cenowe
Na dobry początek ustalmy co obejmuje cena gastronomiczna sprzedaży brutto:- wartość towarów (artykułów spożywczych) w cenie zakupu,
- marżę gastronomiczną ustaloną na poziomie zapewniającym pokrycie wszystkich kosztów działalności operacyjnej,
- VAT należny według obowiązującej stawki opodatkowania.
- występującą w produkcji kulinarnej nieograniczoną liczbę kombinacji różnych surowców, w różnych gatunkach, w różnych proporcjach, przy zastosowaniu odmiennych technologii obróbki, powodującą możliwość wytworzenia praktycznie nieograniczonej liczby potraw, których ceny są kalkulowane na miejscu w zakładzie gastronomicznym;
- możliwość ścisłego wyodrębnienia i rozliczenia na jednostkę produktu wyłącznie kosztów surowca do produkcji gastronomicznej lub też kosztów towarów handlowych, czyli z wyłączeniem kosztów stałych przedsiębiorstwa gastronomicznego; koszty surowcowe stanowią w niektórych zakładach 25-30% ceny potrawy i mogą być rozliczane na jednostkę produktu (dania, porcję); rozliczenie pozostałych kosztów, np. amortyzacji, zużycia energii, robocizny, może dać jedynie przybliżone wyniki, sumowane w gastronomii zamkniętej, w której może występować jednakowy posiłek, całodzienne wyżywienia; ogólnie cena usługi w gastronomii nie może być wynikiem sumowania elementarnych kosztów jej wytworzenia, gdyż jest to praktycznie niemożliwe do ustalenia i określenia przy znaczącym zróżnicowaniu potraw i posiłków;
- zasadę odpowiedzialności materialnej pracowników za powierzone im mienie przedsiębiorstwa, tj. surowce i towary handlowe; zgodnie z tą zasadą obowiązkowe jest ścisłe ustalenie w każdym momencie wartości majątku, za który odpowiada dany pracownik, np. szef kuchni, zespół pracowników, pracownicy bufetu (jest to tzw. trzeci warunek prawidłowości systemu tworzenia cen w działalności gastronomicznej).
- tradycyjnej kalkulacji cenowej,
- systemie cen kalkulacyjnych w gastronomii,
- zmodyfikowanym systemie kalkulacji tradycyjnej w gastronomii.
System cen kalkulacyjnych w gastronomii pozwala uniezależnić się od wahań cen w krótkim okresie. Jest to możliwe dzięki temu, że katalog cen gastronomicznych surowców (z poprzedniego systemu ustalania cen) został zastąpiony katalogiem cen ewidencyjnych surowców bez marży gastronomicznej, a zatem cen odpowiadającym cenom detalicznym lub też cenom zakupu.
W przypadku zmienności cen w ciągu roku należy stosować średnie ceny z roku poprzedniego, a karty kalkulacyjne są sporządzane podobnie jak w kalkulacji tradycyjnej na podstawie receptur oraz cen ewidencyjnych. Wynikiem kalkulacji jest cena potrawy, która nie jest jeszcze ceną występującą w cenniku dla klientów, ponieważ ceny ewidencyjne nie zawierają marży gastronomicznej. Marża gastronomiczna w systemie cen kalkulacyjnych nie jest doliczana (jak w kalkulacji tradycyjnej) w momencie wyjścia surowca z magazynu i dostarczenia go do punktu rozliczeniowego gastronomii (kuchni, bufetu), lecz dopiero w momencie wydania I tego punktu gotowego produktu. Zaletami tego systemu są: oszczędność pracy pracowników, eliminacja wpływu wielkości marż gastronomicznych na cenę pracy różnych punktów gastronomicznych tego samego przedsiębiorstwa stosujących odmienne ceny, a także niższa wartość zapasów surowców w kuchni w cenach ewidencyjnych w porównaniu z jej obciążeniem w cenach gastronomicznych.
Przeczytaj także:
Polska gastronomia jest w złej kondycji
oprac. : Wydawnictwo Naukowe PWN
Więcej na ten temat:
kalkulacja cen w gastronomii, lokale gastronomiczne, kalkulacja cen, metody ustalania cen, strategie cenowe